Svar: Mælk, brød, frugt i hånden - ændring hos storesøster mv.
8. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Renata
De fleste børn vil i 5-6 måneders alderen fortsat have behov for at få 5-6 flaske dagligt og de 3 af flaskerne vil naturligt ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Den lyder derfor helt naturligt, at Sebastian har behov for flaske midt nat, hvis han ikke har fået flaske sen aften :o) Netop ved at tilbyde en flaske omkring midnat, som han spiser mere eller mindre i søvne, så får han for det første den ekstra væske, men I begynder så også at kunne arbejde på at han derefter sover igennem til næste morgen tidlig.
At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-7 timer uden mælk, så med en flaske omkring midnat, vil du altså kunne arbejde på at han kan sove uden mælk til næste morgen kl. 06, hvor dagen så starter med en flaske som nu.
Brødskorper og frisk frugt anbefales tidligst fra 6 måneder. Det er fint med ristede rugbrødsbjælker eller lignende, da indholdet af gluten er lavt i rug - hvor du skalk være lidt mere opmærksom på hvor meget hvedeholdigt brød du giver ham. Derudover vil det være fint med agurkestænger eller lignende at gnaske i, og så kan han også få appelsinbåde, blommer, ferskner, melonskiver eller lignende at sidde og sutte på.
Han må sammen med sin mad gerne få vand direkte fra den kolde hane, med mindre man har privat vandboring. Rent teoretisk må han også godt få vand fra hanen til flaske, men personligt ville jeg nu koge det når han ikke er ældre. Han er jo stadig bare et lille myr og man ved at immunsystemet er umodent hos små børn, så hellere koge og lave det parat end tage vand, der så evt. medfører infektion ... Men teoretisk, så må han få koldt vand fra hanen fra 4 måneder ..
Flasker og sutte må gerne renses i opvaskemaskinen. Det anbefales dog at man er opmærksom på at fjerne mælkerester fra især skruegange først og derudover anbefales det at man skolder flaskerne med kogende vand efter vask i maskinen, så man fjerner evt. sæberester.
Mit forslag til en dagsplan til en 5 måneders dreng:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Formiddag 9: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød (majs, ris, hirse) med frugtmos og vand af kop
Flaske med mme og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16.00/16.30: Flaske med mme og måske lidt frugtmos som nu
Powernapper evt. 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, variere mere og mere, gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash eller lignende lidt mildere grøntsager, vand af kop.
Flaske med mme og putte til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme, som spises mere eller mindre i søvne og herefter sover han så videre til næste morgen tidlig.
----------
Med hensyn til storesøster Victoria, så lyder det ganske rigtigt som om at hun lige nu har et ekstra stort behov for tryghed og nærhed og opmærksomhed fra jer :o) det er derfor fint at I har lyttet til dette og far har prioriteret at putte med hende for at få den ro der var behov for; men det er naturligvis uhensigtsmæssigt at det nu har sneget sig en vane ind med at far og datter sover på kontoret - det dur jo ikke i længden :o)
Det er naturligt at børn i denne alder er mere tryghedssøgende og har svært ved at finde roen om aftenen. At hun er blevet storesøster og at der generelt er sket en stor ændring i hendes liv, at hun skal forholde sig til at dele jer med lillebror osv. spiller naturligt også ind på hendes behov for tryghed og nærhed - behov for at vide, at hun stadig har en ligeså betydningsfuld plads i jeres hjerte som hun hele tiden har haft.
Men derudover skal du naturligvis overveje om der er anden årsag til at hun pludselig vægrer sig mod at skulle sove. Det er f.eks. ikke usædvanligt at børn i 2-3 års alderen pludselig er bange for mørke - og her vil det være rigtig godt at tænde en lille natlampe, som med dæmpet belysning giver hende mulighed for at vide, hvor hun er. Det er heller ikke usædvanligt at børn i denne alder pludselig kan være bange for små dyr og de kan være meget kontaktsøgende i forhold til deres forældre.
Jeg synes I skal holde fast i at hun skal sove i sin seng, I skal gøre sengen til et trygt og rart sted at sove, I skal prioritere at det bliver hendes tid på døgnet, hvor hun får jeres fulde opmærksomhed. Hun skal tales med, kærtegnes, hun skal have mulighed for at snakke, få bearbejdet alle dagens oplevelser, få følelsen af at I stadig er der for hende og således skal I hjælpe hende til ro.
Sid hos hende, læs en historie, syng en sang, snak om dagen der er gået, fortæl hende evt en historie om hende selv "der var engang en pige der hed Victoria, hun boede sammen med sin mor, sin far og sin lillebror der hed Sebastian. Victoria var en rigtig dejlig pige, en sød pige og nogle gange også en drillesyg pige ..." osv. - hvad I nu kan finde på at fortælle om hende. Søde, sjove små historie om Victoria og jeres familie.
Alternativet til at gå på kontoret kunne være en madras på gulvet, det er lettere at komme fra madrassen tilbage til egen seng igen, - det er svært at gå fra smørhul eller fra at putte tæt ind til far, til at gå tilbage til egen seng. Så har I evt. mulighed for at hun kan sove på en madras på gulvet i soveværelset?
En anden mulighed var at lade hende ligge i sin seng, og far så lagde sig på gulvet i børneværelset. Altså i stedet for at flytte far og datter til kontoret, så kunne hun blive fulgt tilbage til egen seng og beroliges til at sove videre der, af far der i en periode, så måtte blive der.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske