Brev:
Mælk, brød, frugt i hånden - ændring hos storesøster mv.
8. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Mælk, brød, frugt i hånden - ændring hos storesøster mv.
Hej Helen.
Sebastian (5 mdr): vejer 8 kg og er 68 cm lang. Han er en glad og tilfreds dreng – er først nu så småt begyndt at vende sig fra ryg til mave.
Dagsrytme:
Kl. ca. 07 Flaske med mme
Kl. ca. 09 Flaske med mme og puttes til lur (sover ca 3 timer)
Kl. ca. 12 Grød (majs, ris, hirse) med frugtmos og vand af kop: han er ikke god til at drikke af kop, så efter maden får han vand/te af flaske = her spiser han en hel portion på 1 dl
Kl. ca 13/13.30 får han lidt mme og bliver puttet ud til lur
Kl. ca 16.00/16.30 får han flaske igen med mme og måske lidt frugtmos og derefter putter han i ½ times tid
Kl. ca 18 får han kartofler med gulerødder og vand = her spiser han også ca 1 dl
Kl. ca 19/19.30 bliver han puttet med en flaske mme
Han har endnu ingen fast natrytme – nogle gange sover han igennem, andre gange skal han have mad kl, 03 og andre gange kl. 05 eller 06 = det er meget forskelligt. Grunden til at jeg giver ham mme og ikke vælling er, at han sover ikke længere eller bedre på vælling; han får en god nats søvn på mme, og derfor ser jeg ingen grund til at give ham ’den søde vælling’. Hvad er dine tanker hertil?
Den samlede mængde mme i døgnet er ca 500-600 ml. Hans afføringsmønster har ændret sig. Han har ikke afføring hver dag, men har ikke problemer at komme af med det...
Her er mine andre spørgsmål vedr. Sebastian:
Hvornår må jeg give ham brødskorper?
Hvornår må han få frisk frugt og grøntsager (fx. en agurkstav, melonstav o.l.)?
Hvornår må han få vand af vandhanen – lave mme af ikke kogt vand?
Hvornår må jeg putte hans flasker /sutter i opvaskemaskinen?
Victoria (2 år og 5 mdr): Da Sebastian blev født accepterede hun ham og var glad for ham. Naturligvis var hun utilfreds over, at han ’stjal’ min opmærksomhed, men ikke noget alvorligt. På det sidste (for ca. 1 mdr siden) er hun begyndt at blive utrolig morsyg. Jeg kan ikke tage et skridt uden at hun er med, og hun gider ikke rigtig andres selskab. Jeg har lagt mærke til, at hun på det sidste er trist og ked af det.
Hvis der er nogle i dagplejen som stjæler hendes legesager plejer hun da altid at ’forsvare’ sine ting, nu trækker hun sig tilbage, og det ender oftest med at hun bliver ked af det og græder – hun er ikke den samme pige for tiden. Hun vil helst bare være hjemme hos sine forældre.
En anden ting er nætterne, som er ved at blive et problem for os. Hun har i ca. 2 måneder nu sovet i en juniorseng og det plejer ikke at være et problem. Hun bliver puttet vi siger godnat, og hun kommer ikke ud før næste morgen. MEN det har ændret sig. Nu kan hun ikke falde i søvn selv – man skal blive der indtil hun er faldet i søvn ellers græder hun så højt og ulykkeligt (vi giver efter, for vi vil ikke have at hun vækker Sebastian). HVER nat vågner hun (dog på forskellige tidspukter) og kommer ind til os.
Min mand tager hende med ind på værelset igen og hun græder virkelig igen så højt og ulykkeligt – han bliver på hendes værelse indtil hun falder i søvn, men kort tid efter vågner hun igen og kommer ind til os. Det ender altid med, at min mand tager hende med inde på kontoret og så sover de der indtil næste morgen. Nu er det blevet en ’dejlig’ vane for hende. Hun vågner og kommer ind til os med sin pude, for hun ved at hun skal inde og putte med sin far på kontoret. Vi er kommet til det punkt, at vi ikke ved hvad vi skal gøre, og håber derfor at du kan hjælpe.
Vi giver efter hende hver nat af to grunde; et for at hendes gråd ikke skal vække Sebastian, og to fordi at min mand skal jo op på arbejde dagen efter og skal være udhvilet – derfor vælger vi den nemme løsning: de går ind på kontoret og sover resten af natten?! Hvordan stopper vi det igen?????
Den sidste ting er, at Victoria stadig sover sin middagslur i barnevognen – hun elsker det og vil ikke putte andre steder (hun er generelt meget vanemenneske). Problemet er bare, at hun er ved at være for stor til den – en anden ting er, at vi ikke rigtig kan tage nogle steder i løbet af dagen i weekenderne, da vi ikke kan slæbe to barnevogne. Hvordan kan vi vænne hende af med middagslurene i hendes elskede barnevogn? Nu nærmer sommeren sig og vi ser frem til tur i Fårup Sommerland, Zoo o.l. Vi nægter simpelthen at slæbe to barnevogne med – vi vil gerne vænne hende af med den inden sommerferien; kan du hjælpe????
Jeg ser frem til dit svar.
Med venlig hilsen
Renata