Svar: Skal jeg være bekymret for hans vægt?
7. maj 2009
Alder:
22 mdr.
Kære Camilla
Når man skal vurdere om børn tager på og vokser som de skal, så er man nødt til at se på deres kurver med mål. Det betyder faktisk ikke noget, hvorvidt man er lille eller stor - det vigtigste er at barnet følger sin egen kurve, altså vokser det man kan forvente og tager det på i vægt, som man må forvente af det pågældende barn.
Når man har en lille dreng som din - knap 2 år, 10 kg og 86 cm, - ja så er man mindre end gennemsnittet, men det kan være helt okay - det afhænger fuldstændig af, hvordan han i øvrigt er vokset. Du kan i 'Livets bog' på medlemssiderne notere hans længde og vægtmål og se hvordan han vokser, om han følger sin egen kurve.
Men ud over kurver og tal, så skal du naturligvis også se på hvordan han trives, udvikler sig, hvordan han spiser, hvordan han har det. Det lyder her som om at Bastian har det rigtig godt, han spiser godt, han udvikler sig godt, han leger, han sover, han er fuldt ud alderssvarende og har masser af energi og livslyst - han lyder til at have det godt, trods sin lille størrelse :o) De er også et vigtigt parameter.
Med hensyn til mad, så skal du især have fokus på indtag af fedt og protein. Det er vigtigt at du f.eks. får ham til at spise fisk, som indeholder vigtige fedtsyrer (Omega-3) som har stor betydning for han udvikling - det kan være varm fisk, men også fisk til frokost er vigtigt - makrel, sildepostej, rognguf, torskerogn, rejer, muslinger, fiskefilet, laks, fiskefrikadeller osv.
Det er også en god idé at du holder dig til letmælk eller sødmælk, både når du vælger drikkemælk men også yoghurtprodukter. Der bør være 1,5-3,5% fedtindhold i den form for mælkeprodukt du vælger. Husk også smør på brøddet, når han får boller, rugbrød og lignende.
Protein er som sagt også vigtigt for væksten. Protein findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter og derfor vil det være rigtig godt at I medtænker disse ting i hans daglige indtag. Han kan f.eks. sagtens få ½ hårdkogt æg en gang imellem ligesom han kan få en æggepandekage eller måske bare en æggemad med rejer. I bør vælge fiberholdigt brød og brød med fuldkorn, som han nu kan tygge
Det er vigtigt at I medtænker små hyppige måltider frem for store og få måltider i løbet af dagen. Lidt og tit er vigtigt for et stabilt blodsukker, så prøv i weekenden at tilbyde små mellemmåltider og ikke kun hovedmåltider.
Derudover tænker jeg, at I naturligvis skal tale med lægen om jeres drengs vægt og udvikling, når han nu skal til 2 års undersøgelse. I skal tale med lægen om, hvorvidt kurven falder for meget i forhold til tidligere målinger og hvad I i givet fald kan og skal gøre ved dette.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske