Svar: At skifte vuggestue

6. maj 2009

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med jer

Det lyder dejligt med mere plads, når I nu skal have to børn, - dejligt, tillykke med det :o)

Jeg ved ikke hvad mulighed I har for at få plads i den pågældende institution, jeg kender ikke til pladsanvisningens regler i kommunen, hvor I bor og tænker at vi jo alle et eller andet sted kan planlægge, ønske og håbe - men i sidste ende så handler starttidspunktet i den nye institution jo sandsynligvis om hvad der er reelt muligt og dette bliver I så nødt til at følge. Men hvorom alting er, så er det meningen at jeres datter skal skifte institution og for mig at se, kan hun et eller andet sted ligeså godt gøre det først som sidst ...

Det virker naturligt at flytte hende til august, hvor I alligevel flytter hele familien. Det er en god årstid at flytte på, de største skolebørn i børnehaven, som skal i privatskole eller lilleskole går sandsynligvis ud af institutionen der (hvor dem der skal i almindelig kommuneskole ofte går ud i maj) og derfor er hun måske ikke den eneste nye som starter. Dertil kommer at det er dejligt at starte på et tidspunkt, hvor hun kan lege ude, hvor vejret forhåbentlig er godt osv. - det vil gøre det sjovt og spændende at lege og være det nye sted.

Det har også noget at sige i forhold til at hun skal være storesøster, at starte institution i august er passende tid i ...

Annonce

... forhold til hvornår du nedkommer igen. Det er en god idé ikke at lade to store omvæltninger (skift af institution og det at blive storesøster) ske samtidig.

Netop når hun bliver storesøster, så vil hun naturligt skulle bruge en masse ressourcer på at finde sin nye rolle "som den store", selvom hun naturligt stadig er lille. Det kræver rigtig meget af hende og derfor kan institutionen være lidt et frirum. Hvis hun er kørt godt ind der og trives med at være der, så vil hverdagen være noget hun kender, her vil hun kunne have den rolle hun plejer at have, hun vil ikke skulle forholde sig til noget nyt - hendes kræfter på dette, kan hun derfor bruge derhjemme i stedet. Så at lade hende blive kørt godt ind inden den lille kommer, vil være en god idé.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Man kan naturligvis også tale for at lade hende gå hvor hun går, hvor hun er glad for at være og så satse på at hun får plads i børnehaven, når det er tid til næste sommer. Men som jeg startede med at skrive, så skal hun jo flytte under alle omstændigheder og det er her også vigtigt at hverdagen, barsel, en lille ny hjemme osv. kan fungere. Derfor er mit bedste bud, at flytte hende til august, samtidig med at I flytter hus.

Det var mine tanker om den sag, håber I kan bruge det lidt videre, fortsat held og lykke med det hele - flytning, fødsel, skift af institution osv. :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin