Svar: Er det maven?
4. maj 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Dejligt at I har haft en god weekend. Det er vigtigt at nyde dem når de er der - med små børn er alt så uforudsigeligt, man ved aldrig hvad næste dag, næste time bringer - så nyd de små gode stunder, det er vigtigt - så kan man også bedre klare det, når det går mindre godt :o)
Det lyder som om at maven driller lidt og den varierende afføring fra gråblå til grøn tyder også på det. Det er dog meget normalt at afføringen kan have de farver du skriver, når barnet får højt hydrolyceret erstatning ....
Du kan hjælpe hende ved at cykle med hendes ben, bukke dem og strække dem. Du kan hjælpe hende med lidt mavemassage, hvor du med to fingre masserer rundt om navlen i cirkelbevægelser - rundt og rundt i urets retning,gerne med lidt massageolie, badeolie eller lignende, så glider fingrene lettere.
Du kan også lave et lunt omslag og give hende dette om maven. F.eks. en stofble som du folder sammen, så den i bredden passer til at kunne ligge rundt om maven og så stryger du den lun og vikler den om hendes mave. Du skal her naturligvis sikre dig at hun ikke bliver overophedet, men det kan være med til at give en lille smule ro.
Du skal også være opmærksom på at hun bør være let oprejst, når hun spiser, det kan gøre at hun ikke sluger helt så meget luft. Du kan evt. forsøge med en anden type flaskesut, jeg har på det sidste fået en del positive tilbagemeldinger omkring de nye babybornfree flasker, som skulle minimere luftindtaget, når barnet spiser. Prøv at se under 'superlinks' her på siden.
En sut hjælper, det at få en sut, når hun har spist sin flaske og så samtidig blive svøbt kan give ro i maven. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper både luft og mad igennem systemet.
At få hende til at bøvse i forbindelse med måltidet er også en rigtig god idé. Holde hende, så ryggen så vidt muligt er lige og armene let løftet, så finder luften bedre vej ud.
Og så kan du som du også tidligere er blevet rådet af lægen til, bruge lidt kogt vand evt. med en lille smule sukker. Brug det, når hun er rigtigt ked af det, når hun er fyldt godt op med mælk og bare slet ikke kan finde ro og falde i søvn. Bare ganske få ml og så en sut i munden, det kan virke smertestillende på hendes mave.
I forhold til vægt og behov for mælk - så er hendes behov for mælk med en vægt på 4700g nu 800ml i døgnet. Hun bør derfor spise mellem 100-130 ml hver 3-4 time. Hun må naturligvis godt nøjes med 60ml en gang imellem, men så bør hun på andre tidspunkter tage betydeligt mere, så hun samlet får lidt mere mælk. Men mon ikke det kommer, når nu der er bedre gang i hendes mave.
Hvis I oplever at hun har svært ved at få gang i maven, hun bør have afføring mindst en gang i døgnet, så må I give hende laktulose. Hun må her få 2-2½ ml morgen og aften og det kan være en fordel netop at give det over to gange.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej igen, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske