Svar: Rød tissemand
1. maj 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Drengebørn kan godt blive lidt røde på spidsen af tissemanden, ligesom de også kan blive lidt røde i bleområdet generelt. Du skal være opmærksom på at få vasket spidsen af tissemanden med snippen af en lille klud, så spidsen holdes ren og fin, der kan godt sidde lidt afføring og genere.
Det kan være en god idé at bruge en mild uparfumeret flydende sæbe, beregnet til intimhygiejne.
Man skal/kan ikke trække forhuden tilbage på små drenge, så det er kun lige snippen du skal sørge for blive ren og så naturligvis rundt om selve tisse manden og pungen. Drengebørn kan godt blive lidt røde og irriteret, hvis man har forsøgt at trække forhuden tilbage og har været lidt for grudig med vask - så det er en balance der skal findes.
Nogle drenge får også svamp og her vil drengen udover at være rød på spisen af tissemanden ofte også være rød mellem ballerne, i lysken osv.
Et gammelt husmoderråd er kogtvandsklude. Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.
Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin og de kan også sagtens lægges på tissemanden inde i bleen. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.
Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.
Hvis du synes det virker til at være infektiøst og noget der kræver særlig behandling, så må du få lægen til at se på det.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske