Svar: Hjælp til forældre og børn under fattigdomsgrænsen

27. april 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Anja

Tak for dit brev og dine rigtig gode tanker. Du har jo fuldstændig ret - det er vigtigt også at tænke på de børnefamilier, som bor her i Danmark, som har svært ved at få hverdagen til at løbe rundt. Det er svært i det daglige, men det er bestemt også svært til fødselsdage, juledage og andre højtider ...

Mødrehjælpen kan være en mulighed. Her har man forskellige muligheder for at tilbyde sin hjælp. Man kan give et fast bidrag eller et enkelt bidrag og man kan donere f.eks. brugt børnetøj til deres genbrugsbutikker, hvor ting så kan købes billigt.

Du kan også ringe til et kvindehjem i nærheden af hvor du bor. På kvindehjemmet kommer kvinder og børn ofte på grund af vold ...

Annonce

... eller trusler om vold og mange af dem kommer af sted uden at have særlig meget med sig. Du kan derfor ringe og fortælle, hvad du har af f.eks. legetøj og spørge om de vil være interesserede i at få en kasse gratis ...

Du kan også holde øje i medierne. Netop omkring juletid er det ofte nævnt i nyheder og blade, at familier har svært ved at få tingene til at løbe rundt og der henvises til forskellige steder, hvor man indsamler f.eks. legetøj til dette formål.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der er sikkert mange andre muligheder, måske kan du selv gøre noget - lave en forening, stå for en indsamling eller ...??? Det er i hvert fald en god tanke.

- og hvis andre som læser med her, har et forslag, så kom endelig med det.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.