Svar: Sovevaner og sproglig udvikling
22. april 2009
Alder:
19 mdr.
Kære Line
Det lyder dejligt at I har fået en ny vuggestue og at indkøringen er så problemfri. Det lyder som om at Luna trives det nye sted og er rigtig glad for at være der - dejligt :o)
At hun lige nu har behov for mere søvn om dagen tænker jeg naturligt hænger sammen med at hun nu skal forholde sig til nye mennesker, nye rutiner - ja en helt ny hverdag. Vi ved fra os selv hvor svært det kan være at skifte arbejdsplads, lære alle at kende, hvad de hedder, hvordan de er, finde ud af simple ting som hvor man spiser, hvor toilettet ligger og hvem der styrer depotet ... :o) For et lille barn som Luna er det en kæmpe omvæltning og hun bliver naturligt mere træt, det kræver enorme ressourcer af hende og hun kan ikke engang spørge sig for, hvis hun er i tvivl, hun kan bare følge med.
At hun således pludselig har behov for at sove lidt mere end hun plejer lyder altså normalt og hvis de skønner at hun har svært ved at holde sig vågen til kl. 12 og næsten falder omkuld 11.30, så synes jeg de skal putte hende der.
Det er altid svært, når vuggestue og forældre ikke er enige om hvor meget børn skal sove. Den overordnede holdning er jo at børn sover når de er trætte og vågner når de ikke har behov for at sove mere - og det er som udgangspunkt rigtig fint at tænke sådan.
Det ændrer dog ikke på at I jo også skal få hende i seng i nogenlunde tid om aftenen og Luna er og har altid været en pige, som ikke har sovet særlig meget. Så vidt jeg husker var hun kun omkring 10 måneder da hun begyndt at sove en lur dagligt ...
I øjeblikket sover hun ikke før 21-21.30 om aftenen og jeg synes ikke der er grund til at hun skal sove senere - fordi hun sover flere timer om dagen. Derfor er jeg faktisk enig med dig i at det vil være rigtig godt hvis vuggestuen kunne vække hende senest kl 14, så hun ikke sover om eftermiddagen - for det vil give jer flere problemer med at holde sengetiden om aftenen. I må fortælle pædagogerne at hun sover mindre end gennemsnittet og at hun I forvejen sover sent om aftenen, så at forlænge søvnen om dagen vil være problematisk.
I weekenden og når I er hjemme må I forsøge at bibeholde de vanlige tider så godt som muligt, så rytmen ikke skubber sig for meget, på den måde bør hendes indre ur stille og roligt indstille sig, så det hele trods alt går op i en højere enhed.
Med hensyn til sprog, så er børns sproglige udvikling også meget forskellig. De fleste børn vil fra ca 16 måneders alderen begynde at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. I den forbindelse er det naturligvis vigtigt at man som forældre bruger disse betegnelser om hinanden. Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo - præcis som du beskriver.
Børn i denne alder begynder også ofte at forstå et nej og de fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige små ord som lys, bil, bold og lignende.
Omkring 22 måneder begynder barnet at sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår. Og omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far).
Stille og roligt stiger barnets ordforråd og man taler her om at barnet har en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Det er især mellem 2-3 års alderen. Gennemsnitligt har et 3 årigt barn et ordforråd på 600 ord, og igen - nogen har mindre og andre betydeligt mere...
Det lyder hos jer som om at Luna er rigtig fint med og at det går stille og roligt den rigtige vej :o)
Håber ovenstående hjælper jer videre, rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske