Svar: Sovevaner og sproglig udvikling

22. april 2009

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Line

Det lyder dejligt at I har fået en ny vuggestue og at indkøringen er så problemfri. Det lyder som om at Luna trives det nye sted og er rigtig glad for at være der - dejligt :o)

At hun lige nu har behov for mere søvn om dagen tænker jeg naturligt hænger sammen med at hun nu skal forholde sig til nye mennesker, nye rutiner - ja en helt ny hverdag. Vi ved fra os selv hvor svært det kan være at skifte arbejdsplads, lære alle at kende, hvad de hedder, hvordan de er, finde ud af simple ting som hvor man spiser, hvor toilettet ligger og hvem der styrer depotet ... :o) For et lille barn som Luna er det en kæmpe omvæltning og hun bliver naturligt mere træt, det kræver enorme ressourcer af hende og hun kan ikke engang spørge sig for, hvis hun er i tvivl, hun kan bare følge med.

At hun således pludselig har behov for at sove lidt mere end hun plejer lyder altså normalt og hvis de skønner at hun har svært ved at holde sig vågen til kl. 12 og næsten falder omkuld 11.30, så synes jeg de skal putte hende der.

Det er altid svært, når vuggestue og forældre ikke er enige om hvor meget børn skal sove. Den overordnede holdning er jo at børn sover når de er trætte og vågner når de ikke har behov for at sove mere - og det er som udgangspunkt rigtig fint at tænke sådan.

Det ændrer dog ikke på at I jo også skal få hende i seng i nogenlunde tid om aftenen og Luna er og har altid været en pige, som ikke har sovet særlig meget. Så vidt jeg husker var hun kun omkring 10 måneder da hun begyndt at sove en lur dagligt ...

I øjeblikket sover hun ikke før 21-21.30 om aftenen og jeg synes ikke der er grund til at hun skal sove senere - fordi hun sover flere timer om dagen. Derfor er jeg faktisk enig med dig i at det vil være rigtig godt hvis vuggestuen kunne vække hende senest kl 14, så hun ikke sover om eftermiddagen - for det vil give jer flere problemer med at holde sengetiden om aftenen. I må fortælle pædagogerne at hun sover mindre end gennemsnittet og at ...

Annonce

... hun I forvejen sover sent om aftenen, så at forlænge søvnen om dagen vil være problematisk.

I weekenden og når I er hjemme må I forsøge at bibeholde de vanlige tider så godt som muligt, så rytmen ikke skubber sig for meget, på den måde bør hendes indre ur stille og roligt indstille sig, så det hele trods alt går op i en højere enhed.

Med hensyn til sprog, så er børns sproglige udvikling også meget forskellig. De fleste børn vil fra ca 16 måneders alderen begynde at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. I den forbindelse er det naturligvis vigtigt at man som forældre bruger disse betegnelser om hinanden. Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo - præcis som du beskriver.

Børn i denne alder begynder også ofte at forstå et nej og de fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige små ord som lys, bil, bold og lignende.

Omkring 22 måneder begynder barnet at sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår. Og omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far).

Stille og roligt stiger barnets ordforråd og man taler her om at barnet har en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Det er især mellem 2-3 års alderen. Gennemsnitligt har et 3 årigt barn et ordforråd på 600 ord, og igen - nogen har mindre og andre betydeligt mere...

Det lyder hos jer som om at Luna er rigtig fint med og at det går stille og roligt den rigtige vej :o)

Håber ovenstående hjælper jer videre, rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor