Sovevaner og sproglig udvikling

22. april 2009

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Sovevaner og sproglig udvikling

Hej Helen

Luna er blevet 19 mrd. Hun er startet i en ny vuggestue, har nu været der i 1 1/2 uge.. vi valgte at flytte hende, pga. nærmiljøet/naboernes børn.

Den nye indkøring er gået super fint, hun er glad for at være der og vi som forældre er også glade for den nye vuggestue.
Luna har i den forrige vuggestue og her hjemme sovet middagslur fra 12-14 +/- 10 min. men vi har holdt det på max 2 timer og 15 min.

Luna får bad, nattøj, og grød og mælk 15-20 min før hun bliver puttet skal vi forsætte med aftengrøden, eller tager vi appetitten fra de øvrige måltider på dagen?

Luna bliver lagt i seng, med dertil hørende go´nat ritual: børstetænder, godnat til den forældre der ikke putter, dæmpet lys, lagt ned i sengen med sutter og bamse, får læst godnat historie/ vist billeder i en bog, puttet under dynen strøget et par gange over håret, vi går ud slykker lyset på vej ud, siger zzzyyyyh, døren er på klem, vi går nogle gange frem og tilbage i gangen/ laver noget praktisk mens vi siger zzzzyyyhh.

Det fungere fint, nogle gange rejser hun sig op og vi siger læg dig ned, mor er lige her, og igen zzzyyyh...når vi kan høre at roen har lagt sig, går vi ind i stuen, det er ikke sikkert at hun sover. Hun har på det sidste taget længere tid om at falde i søvn, det tager mellem 15 min og 40 min for hende at falde i søvn selv. Hun sover fra 20.45/21.30 til 7.15 hvor vi vækker hende hvis hun ikke selv er vågnet.

I den nye ...

Annonce

... vuggestue lægger de børnene kl. 11.30..jeg har dog ønsket at Luna først skal til lur kl. 12 til kl. 14...men de fortæller at de er meget kede af at skulle vække hende, og at de ikke kan holde hende vågen til kl. 12...

Det har ikke været et problem før at holde hende vågen..ofte sover hun først herhjemme kl. 12.30.. men vi forsøger selvfølgelig at køre den samme rythme som den hun har i vuggestuen..

Nu har de i vuggestuen sagt er de er meget kede af at skulle vække hende ved middagsluren...jeg har givet udtryk for at Luna ikke har behov for mere og at vi ikke kan lægge hende til søvn om aftenen hvis hun får mere...

Det skal lige siges at Luna, er frisk nok hvis man vækker hende efter 2 timer, selvfølgelig springer hun ikke ud af barnevognen når hun vækkes, men jo hun er klar til at vågne, hun er ikke puldret eller hænger på en som om hun vil sove mere, hun vågner, kigger lidt rundt og er demed selv klar til at kravle ud af vognen hvis hun kunne...

Luna er et aktivt ude barn, klare mange motoriske opgaver, er sjældent ked af det og pyldret...lidt forsigtig i sin tilgang til andre børn og voksne...

Er det for meget forlangt at luna først skal sove kl. 12 og dermed kun 2 timer..eller er jeg urimelig i mine krav...

Et helt andet spørgsmål...Luna har ca. 45 ord hun bruger selv...og siger Mor, å (og) bar (far), hun efterligner hele tiden de ord vi siger...
Hvad skal man kunne i hendes alder sprogligt

Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire