Brev:
Sovevaner og sproglig udvikling
22. april 2009
Alder:
19 mdr.
Sovevaner og sproglig udvikling
Hej Helen
Luna er blevet 19 mrd. Hun er startet i en ny vuggestue, har nu været der i 1 1/2 uge.. vi valgte at flytte hende, pga. nærmiljøet/naboernes børn.
Den nye indkøring er gået super fint, hun er glad for at være der og vi som forældre er også glade for den nye vuggestue.
Luna har i den forrige vuggestue og her hjemme sovet middagslur fra 12-14 +/- 10 min. men vi har holdt det på max 2 timer og 15 min.
Luna får bad, nattøj, og grød og mælk 15-20 min før hun bliver puttet skal vi forsætte med aftengrøden, eller tager vi appetitten fra de øvrige måltider på dagen?
Luna bliver lagt i seng, med dertil hørende go´nat ritual: børstetænder, godnat til den forældre der ikke putter, dæmpet lys, lagt ned i sengen med sutter og bamse, får læst godnat historie/ vist billeder i en bog, puttet under dynen strøget et par gange over håret, vi går ud slykker lyset på vej ud, siger zzzyyyyh, døren er på klem, vi går nogle gange frem og tilbage i gangen/ laver noget praktisk mens vi siger zzzzyyyhh.
Det fungere fint, nogle gange rejser hun sig op og vi siger læg dig ned, mor er lige her, og igen zzzyyyh...når vi kan høre at roen har lagt sig, går vi ind i stuen, det er ikke sikkert at hun sover. Hun har på det sidste taget længere tid om at falde i søvn, det tager mellem 15 min og 40 min for hende at falde i søvn selv. Hun sover fra 20.45/21.30 til 7.15 hvor vi vækker hende hvis hun ikke selv er vågnet.
I den nye vuggestue lægger de børnene kl. 11.30..jeg har dog ønsket at Luna først skal til lur kl. 12 til kl. 14...men de fortæller at de er meget kede af at skulle vække hende, og at de ikke kan holde hende vågen til kl. 12...
Det har ikke været et problem før at holde hende vågen..ofte sover hun først herhjemme kl. 12.30.. men vi forsøger selvfølgelig at køre den samme rythme som den hun har i vuggestuen..
Nu har de i vuggestuen sagt er de er meget kede af at skulle vække hende ved middagsluren...jeg har givet udtryk for at Luna ikke har behov for mere og at vi ikke kan lægge hende til søvn om aftenen hvis hun får mere...
Det skal lige siges at Luna, er frisk nok hvis man vækker hende efter 2 timer, selvfølgelig springer hun ikke ud af barnevognen når hun vækkes, men jo hun er klar til at vågne, hun er ikke puldret eller hænger på en som om hun vil sove mere, hun vågner, kigger lidt rundt og er demed selv klar til at kravle ud af vognen hvis hun kunne...
Luna er et aktivt ude barn, klare mange motoriske opgaver, er sjældent ked af det og pyldret...lidt forsigtig i sin tilgang til andre børn og voksne...
Er det for meget forlangt at luna først skal sove kl. 12 og dermed kun 2 timer..eller er jeg urimelig i mine krav...
Et helt andet spørgsmål...Luna har ca. 45 ord hun bruger selv...og siger Mor, å (og) bar (far), hun efterligner hele tiden de ord vi siger...
Hvad skal man kunne i hendes alder sprogligt
Line