Svar: Lidt blandet - og med blandede følelser ...
17. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kære ML
Masser af skulderklap og knus her fra mig til dig ... :o)
Det lyder som om at Mie Katrine stortrives på alle måder, hun er en stor og dejlig pige, udvikler sig rigtig fint, bruger sig selv både fysisk og mentalt, sover som hun skal - og spiser meget naturligt i forhold til hendes alder ... planen du sender ser umiddelbart meget fin ud.
Jeg har lidt forslag, men synes det er nogle gode tanker du gør dig omkring maden, jeg er enig med dig i at du ikke skal gå tilbage til den færdiglavede grød, men i stedet give hende et hjemmelavet tilbud, som hun jo også spiser - bare ikke i store mængder. At hun ikke gider særlig meget skemad tænker jeg, hænger sammen med at hun har den alder hun har. Det er meget naturligt at børn i den alder lukker munden sammen, drejer hovedet, skubber skeen væk og det er ofte ikke et udtryk for at de ikke kan lide maden men mere et udtryk for at de viser deres selvstændighed, ønske om at spise selv.
Du oplever sandsynligvis også protester når hun skal skiftes, så vil hun ikke ligge på puslebordet, ligesom hun også protesterer når hun skal sove, have tøj på osv. Alt sammen udtryk for at hun er sin egen lille person med sin egen vilje.
Jeg synes derfor det er fint hvis hun siger fra efter 8 skefulde grød, lad hende endelig gøre det og suppler så i stedet med noget i hånden. Jeg vil foreslå at du giver hende et formiddagsmåltid inden hun puttes til lur, på den måde kan du også minimere indtaget af flasken, så hun stille og roligt får sat mælkeindtaget lidt ned. Hun må stadig gerne få sin flaske, men hun kunne måske godt nøjes med ca 100ml ... :o)
Mit forslag til en dagsplan kommer her:
Morgen 7: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Suppleres med frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur - er hun meget træt efter grøden er det fint at du igen giver lidt mindre i flasken og så tilbyder frugt og bolle, når hun vågner fra lur.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, tun, rognguf eller lignende. Tilbydes derudover kogte pastaskruer, kogte grøntsager, kartoffelbåde, ½ hårdkogt æg, frikadelle eller lignende (rester fra aftensmaden) og kan også suppleres med lidt grøntsagsmos fra glas, hvis det en dag skal være lidt praktisk og nemt. Vand af kop.
Puttes til middagslur, evt. forsøge uden mælk ellers giv hende igen kun ca 100ml ... alternativet kan være en kop mælk inden putning, som så også stille og roligt udgår.
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli (uden honning og chokolade), banan eller revne æbler er også godt på tykmælk, ½ bolle med smør, ost, evt. ostehaps. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad, men du kan godt supplere med mos fra glas, hvis du så tror hun vil spise mere. Du kan f.eks. godt mixe dine egne kogte pastaskruer med en pastaret fra glas og så på den måde stille og roligt få hende mere og mere over på jeres egen mad. Hvis du laver retter som smager af noget og hvor der indgår hakket kød og/eller en form for sovs, så er det ofte et hit. Det kan være f.eks. lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks med pesto, pangasiusfileter med tomat og parmesan .. hvad I andre nu får. Sørg for at der er noget hun kan spise med hænderne og suppler så lidt med ske, når du kan komme til det. Vand eller sødmælk af kop.
Fint med en godnatgrød, en frugtgrød med mælk eller bare ½ banan inden sengetid, som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca 19.30 som nu
Sen aften 23-24: Evt. flaske ...
Jeg anbefaler normalt at man bibeholder flaske inden sengetid og flaske igen sen aften eller tidlig morgen, fordi man så kan fjerne flaskerne om dagen og derved give plads og lyst til mere rigtig mad. Der er altid en risiko for at hvis barnet drikker flaske om dagen, så tager det pladsen og lysten fra den egentlige mad.
Jeg anbefaler normalt også at man i 10 måneders alderen trapper ned til ca 2 flasker dagligt - ialt 400ml som sikrer barnets jernbehov frem mod 12 måneders alderen. De to flasker kan altså passende ligge aften og sen aften - hvor flasken sen aften spises mere eller mindre i søvne.
Hvis du fornemmer at din datter trives bedst med at få sin ene flaske i dagtimerne, så er det naturligvis helt okay, du skal så her bare sikre dig at hun først tilbydes flasken, når hun har spist rigtig mad, så mælken ikke fylder for meget :o)
------------
Og så til dine frustrationer over at gå hjemme ... Det kan jeg godt forstå, det er lang tid at være hjemme og jeg kan sagtens følge dit behov for at kunne tale med din mand om andet end indkøb, bleer og hvad Mie Katrine ellers har sagt og gjort i dag. Jeg kan også sagtens forstå dit behov for at bruge dig selv til noget andet end at være mor og det er rigtig godt, at du sætter ord på det og er ærlig omkring det!
Jeg tænker at I måske skulle prøve at finde ud af hvordan du kan lave noget andet. måske kan du kombinere det at gå hjemme med et eller andet. Hvad har du lyst til, er der noget du drømmer om at lave? Har du mulighed for at lade Mie Katrine passe en formiddag om ugen, hvor du f.eks. kunne lave noget andet? Gå på kursus i et eller andet.
Det kan også være at du bare har brug for at komme lidt ud, har brug for at løbe en tur, gå til svømning, aerobic eller andet, hvor du gerne bare vil være dig selv - uden barn. Der er jo masser af mulighed for at gå til noget med sit barn, men nogle gange kan det være fint at gøre noget for sig selv. Prøv derfor at overveje, hvad du egentlig har brug for og hvordan I kan sammensætte en hverdag som også tilgodeser dette.
Tal med din mand om det, det lyder som om at I allerede er rigtigt gode til at tale sammen og fornemmer hvad I hver især har behov for. Det er dejligt! Så prøv at finde ud af hvad du brænder for og hvordan du skal nå det mål :o)
Kender du bogen "Find din passion på 4 uger" af Pernille Melsted, måske var det noget for dig ...?
Stort knus og mange tanker med på vejen fra mig til dig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske