Svar: Vuggestue/dagpleje og modermælkserstatning
16. april 2009
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Hvornår man skal lade sine børn starte op i pasningsordning afhænger helt af hvad mulighed man har som familie og hvad der tjener hele familien bedst ...
Nogle kvinder har det fantastisk med at gå hjemme, de synes barselsorloven er skøn, berigende og de eeelsker det. De tager i mødregruppe, går til babysvømning, går ture, handler, passer barn og hvad der nu hører til det. Andre kvinder synes det er forfærdeligt, de er slet ikke til yngelpleje, faktisk er de ved at få spat af deres barn fordi de går sammen dag ud og dag ind, de har faktisk meget mere lyst til de 2 årige børn.
Hvis man hører til de kvinder som elsker at være hjemme, nyder dagene, tiden med barnet osv. så er det rigtig godt at gå hjemme og netop udnytte at man har den mulighed. Men hører man til den anden gruppe, så kan både barn og mor være langt bedre tjent med at afslutte barsel hurtigere.
Set fra barnets synspunkt, så har små børn generelt ikke behov for at blive passet ude før de er ret gamle. Børn vil omkring 1 års alderen naturligt have glæde af at være sammen med andre børn, de spejler sig i hinanden og det er dejligt at være sammen med små mennesker ligesom en selv. De nyder således de andre børn, men leger ofte ikke med de andre børn - de leger ved siden af hinanden.
Man kan sige at jo mindre barnet er, jo lettere er det at passe for andre. Derfor oplever man ofte ikke de store problemer med at lade et barn på 6 måneder blive afleveret, hvorimod et barn på 8,9, 10 måneder meget tydeligt viser, at det her er jeg faktisk ikke så tilfred med. Netop 8-10 måneders alderen er der, hvor mange børn starter pasning første gang og det giver nogle gange lidt ekstra udfordringer fordi barnet netop i denne alder er igang med separationsfasen. Når det er sagt, så plejer indkøringen dog at lykkes uden de store problemer :o)
Et barn på 12 måneder eller ældre, vil naturligt også være mere bevidst om at man går, men vil samtidig også have en alder, hvor barnet naturligt bedre kan gøre sig forståelig. Børn vil i den alder kunne gå, det vil sige at de kan flytte sig, hvis der er behov for det, og de kan kommunikere ved at pege, sige enkelte ord osv. De har en lidt anden selvstændighed der. På den måde kan det være lidt lettere at aflevere sit barn i den alder, fordi man som mor tænker, at barnet vil kunne gøre sig forståelig og bedre selv sige til og fra :o)
Der er fordele og ulemper ved alt, men jeg håber at du kan bruge lidt af ovenstående videre :o)
Med hensyn til flaske og mængde af mælk, så bør din dreng som tommelfingerregel få 1/6 af sin vægt i døgnet. Da han nu vejer 5000g, så skal han mellem 800-850ml i døgnet, fordelt på ca 6 måltider svarer det til mellem 135-145ml i hver flaske, igen skal man være fleksibel. Nogle gange spiser han lidt mere, ved andre måltider så lidt mindre.
NAN 1 er en fin erstatning at give ham, der er ingen problemer med den, hvis han trives med den så synes jeg du skal beholde den. Det anbefales normalt at man forsøger at holde sig nogenlunde til den erstatning som barnet plejer at få fordi de kan være sammensat meget forskelligt og det kan være hårdt for barnets mave, hvis man skifter meget mellem de forskellige produkter. Det er dog sådan at nogle modermælkserstatning er lavet sådan at de f.eks. er bedre at give til børn med forstoppelse - det gælder f.eks. NAN H.A. eller Syrnet Grøn Allomin og her kan man godt give barnet f.eks. 2 flasker af denne erstatning og så bibeholde den vanlige erstatning i øvrigt. Man kan også skifte helt over til det andet, hvis det virker bedst sådan.
Vælger man at skifte til en anden type erstatning, så anbefales det normalt at man udskifter en flaske af gangen netop for at barnets mave kan følge med. Det vil sige at man giver en flaske ny erstatning o 5 almindelig den ene dag, dagen efter giver man 2 nye og 4 almindelige, næste dag giver man så halvt af hver osv.
Nogle børn reagerer meget hurtigt på skift af modermælkserstatning og vil få ondt i maven, hvis man prøver noget andet. Andre børn trives med masser af skift, de reagerer nærmest ikke på det, så ingen faste regler her.
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske