Svar: Er vores datter overvægtig?
11. april 2009
Alder:
4 år, 8 mdr.
Kære Lone
Det lyder som om at du har en stor og dejlig pige. Hun lyder til at have en fin højde i forhold til sin alder og hendes vægt lyder umiddelbart helt okay, når man sammenligner hendes vægt og højde. For at kunne vurdere, hvorvidt hun alligevel vejer for meget, er man derfor nødt til at se hende ...
Du kan på medlemssiderne gå ind i 'Livets Bog' og indtaste din datters længde- og vægtmål og se hvordan hun ligger på kurverne. Kurverne er fra WHO og dem kan du godt bruge, som dansker bosiddende i udlandet. Måske det giver et mere reelt billede end kurver for Malaysiske børn ... Man kunne jo, som du er inde på, godt forestille sig at der var forskel :o)
MEN, ud over at læse på kurver og beregne BMI osv, så lyder det også som om at du skal se lidt på din datter. Du fortæller at hun har en 'babydelle' på maven og i en alder af 4 år, så skal den faktisk til at forsvinde ... Hvor børn i 2-3 års alderen ofte stadig har en charmerende struttende mave og er hjulbenede, så vil svejet i de nederste ryghvirvler i 4 års alderen være mindre og kroppen mere rank. Det buttede babypræg forsvinder. De kan være lidt kalveknæede, men det forsvinder i 5 års alderen.
Du kan måle din datters taljemål. Det kan give dig en idé om hvorvidt hun er for tyk. En pige på 4½-5 år bør måle mellem 50-51 cm rundt om maven. Måler hun mere end 55 cm. er hun for tyk. Det kan måske give et lidt bedre billede en udregning af BMI, som jo ikke skelner mellem muskler og fedt.
Det er naturligvis rigtig godt, at I sørger for at spise sundt og varieret. Det er vigtigt at I generelt holder indtaget af søde fødevarer nede, mange børn får alt for meget sukker - ikke kun via slik og kager, saft og sodavand, men også via f.eks. morgenmadsprodukter, mellemmåltider og lignende. Ud over fokus på mad, indtag, størrelse af portioner osv. så skal I også medtænke motion og at det er vigtigt at hun bliver rørt. Børn i 4-5 års alderen skal stadig bruge sig selv rigtig meget fysisk. Hun skal løbe, cykle, sjippe, spille bold, hoppe i elastik, på trampolin, svømme osv. Hvad mulighed I nu har hvor I bor.
I Danmark er man meget opmærksom på overvægt hos børn i 3-5 års alderen fordi undersøgelser viser, at børn der i skolen er overvægtige ofte har haft problemer allerede i denne alder og at en tidlig indsats med kostvejledning, motion osv. derfor er vigtigt.
Som sagt, lyder det på papiret som om at din datter er fin, men du er nødt til at se på hende og evt. måle hende i livet. Jeg kan ikke herfra hvor jeg sidder se, hvordan den babydelle du beskriver er .. :o)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske