Brev:
Er vores datter overvægtig?
11. april 2009
Alder:
4 år, 8 mdr.
Er vores datter overvægtig?
Kære Helen
Vores datter er 4 år og 8 måneder vejer 19 kilo og er 108 cm høj – jeg har været inde og tjekke vægt/højde percentiler, den ligger præcis på 75 percentilen. BMI ligeledes 75.
Hvornår skal vi begynde at blive bekymret for hendes vægt? Jeg synes hele tiden jeg hører, at vi blot skal vente til hun skyder i vejret? Hvorlænge skal vi vente? Hvad er normalt? Hvornår er hun overvægtig ifølge percentilerne?
Hun har denne ”babydelle” på maven som hænger ud over elastikken – jeg synes personligt ikke hun er overvægtig, men bliver alligevel i tvivl, når jeg kigger på andre små piger i denne alder med flad mave og talje. Jeg synes ikke hun spiser særligt meget og vi tænker meget over sammensætningen af maden, således den er varieret og sund. Henvendte mig til vores børnelæge i Malaysia, hvor vi bor og hun sagde, at vi skal passe på? Sammenligner hun med Malaysiske børn mon? Er der ikke forskellige percentiler fra land til land?
Med venlig hilsen
Lone