Svar: Rød penis / forhud
10. april 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Eva
Små drenge kan godt i perioder få lidt irritation og rødme af deres forhud og det behøver normalt ikke at betyde noget. Det kan skyldes at huden er blevet generet af syren af urin eller lidt afføring og man du skal naturligvis sørge for at vaske ham godt, hvis du kan se, at der sidder synlig afføring på spidsen af penis ..
MEN, det er også sådan at man hos små drenge ikke kan trække forhuden tilbage. Forhuden og glanspenis er vokset sammen i begyndelsen, faktisk i de første år og de fleste drenge er 3 år eller ældre inden de stolt kommer og viser, at de kan trække forhuden tilbage "se hvad jeg kan mor ..".
Nogle gange vil man naturligt i forbindelse med vask, kunne komme til at trække lidt tilbage i forhuden og det kan så medføre små rifter eller at huden bliver irriteret - derfor skal man være meget opmærksom, når man vasker drenge på spidsen af penis. Det er et område, som normalt vil gøre sig selv rent og man skal i princippet lade det være med mindre man kan se synlig afføring, som man er nødt til at fjerne med snippen af en vaskeklud.
Jeg vil foreslå dig at vaske ham med lidt mild uparfumeret flydende sæbe beregnet til intimvask - måske har du noget du bruger til dig selv. Vask ham uden at trække i forhuden, men så du sikrer dig at området er helt rent og vasket i sæbe med en hudvenlig pH, skyl naturligt efter med rent lunt vand og brug evt. en føntørrer til at tørre ham lidt med, så der kommer lidt luft til og se så om ikke det stille og roligt forsvinder af sig selv igen.
Hvis ikke det ændrer sig, så synes jeg du skal bede jeres læge om lige at kigge på det :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske