Svar: Svamp? - 2 mdr.
8. april 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Julie
Det kan godt lyde som svamp, det kan dog også være udslæt at andre årsager - for hyppig eller for lidt vask, brug eller ikke brug af sæbe, valg af bleer, hyppigheden af bleskift, irritation af syren fra afføring og urin osv. Det er altid svært at vurdere om der er tale om den ene eller anden form for udslæt, når man ikke kan se barnet :o)
Svamp i bleområdet ses som røde sammenhængende plamager. Der er ofte også knopper, huden/udslættet virker hævet og der kan være væskende blærer. Det ses både på kønsorganerne, imellem ballerne, omkring endetarmsåbningen og det kan også sidder i hudfolderne i lysken.
Svamp svier ofte og det klør. Der kan komme en hvidlig belægning på slimhinden som minder lidt om hytteost og så vil der hos piger ofte også være udflåd, som er hvidligt og tykt.
Når børn har svamp i bleområdet så har de ofte også svamp i munden, så hvis din dreng har hvide belægninger på tungen, gummerne eller på indersiden af kinderne, så har han en svampeinfektion, som går igennem hele hans system og skal således behandles både i mund og numse. Har han svamp i munden, så skal du også behandles (hvis du ammer) for ellers smitter I hinanden hele tiden og svamp i brystet kan blive så slemt, at det ødelægger en amning.
Da jeg ikke kan se din drengs udslæt, så må du prøve at vurdere hvad der er tale om her. Start med at vaske ham med en mild uparfumeret flydende sæbe beregnet til intimvask. Det kan være f.eks. Vivag, måske har du noget du bruger til dig selv.
Hvis han virker lidt rød og irriteret i huden, men ikke er hævet og ikke ser ud til at have svamp, så kan du smøre ham med en almindelig zinksalve. Er han meget rød, så huden er ødelagt, blank og du kan se at han næsten virker hudløs, så er det en god idé at smøre med en inotyolsalve. Den skal bruges som en kur, ligeså snart huden er helet, så stopper du med at bruge den.
Et gammelt husmoderråd mod røde numser er kogt-vands-klude. Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.
Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.
Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.
Og så kommer vi til svampeinfektionen. Hvis din dreng har svamp så skal han behandles med Brentan creme, som fås på recept via lægen. Man har tidligere kunne købe en Brentan babypasta i håndkøb, men den er udgået nu. Han skal smøres med brentan flere gange dagligt efter lægens anvisning.
Hvis han har svamp i munden skal han også smøres der. Du kan her bruge en Brentan Gel. Den kan bruges både i hans mund og på dine brystvorter.
Du kan under 'Amning' her i brevkassen finde flere spørgsmål og svar omkring svamp i brystet - hvis det er aktuelt for jer :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske