Brev:
Søvnbehov - 2 år, 2 mdr.
8. april 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Søvnbehov - 2 år, 2 mdr.
Hej Helen
Vi har brug for lidt vejledning omkring Noahs putning om aftenen. Vi har på fornemmelsen, at han måske kommer for tidligt i seng/sover for længe til middag. Men vi er ikke helt sikre på hvordan vi griber det an bedst muligt. Da der er sket meget siden vi sidst skrev, får du lige lidt info.
Noah har for 1 mdr. siden skiftet dagpleje, da hans tidligere skulle på barsel. Skiftet er gået rigtig godt, og han er super glad for at være der, og aktivitets niveauet er en del højere end han er vant til = en mere træt dreng. Han er blevet meget mor-syg de sidste par uger, hvilket jeg føler er en reaktion på skiftet.
Han har dog aldrig fået sagt ordentligt farvel til dagplejemoderen, da hun blev sygemeldt og han var hos en gæstedagpleje i 2 uger inden han skulle starte hos den nye.
Noah fik mellemørebetændelse lige inden starten hos den nye dagplejemor, og vi har så lige haft en uge, hvor han åbenbart har skulle have lidt sul på kroppen, idet han har spist og spist til sent på aftenen. Nu er det heldigvis stoppet igen.
Sutten har han selv valgt fra, da han blot var 21 måneder, og han bruger i stedet sin putte-bamse (den bliver gnasket og bidt i). Da han lagde sutten, havde vi en lang periode, hvor hans behov for at vi var tæt på ham, når han skulle sove, var enormt. Vi fik det faset ud stille og roligt, men det tog 3 måneder (Noget hård periode uden al for megen voksen tid).
Den sidste måneden inden skiftet kunne vi putte ham efter vores daglige putteritual, og han faldt selv i søvn efter lidt snak/sang og høren til at vi stadig er i nærheden.
Nu er vi så tilbage til tiden hvor vi helst skal sidde på værelset til han sover. Det kan tage op til 1½ time, hvilket vi synes er alt for lang tid. Vi har ikke det mindste i mod at sidde hos ham 15-20 min, hvis det betyder han sover, men sådan er det ikke i dag. Vi vil nødig have endnu en periode på 3 mdr på denne måde, det er for surt.
Når Noah først sover, sover han godt. Vi hører ham meget sjældent om natten, og han sover i sin egen seng hele natten. Dvs han får en rigtig god og stabil nattesøvn.
Dagsrytme:
Op mellem 6-6.30
Middagslur ca. kl. 12, nogen gange først kl. 12.30, hvis dagplejen er på tur, eller vi i weekenden kommer ud af rytmen. Sover 2-3 timer
Puttes 19.30/19.45. Sover ca. 10 timer om natten.
Principielt er vi imod at vække ham fra middagsluren, men vi synes også han bør sove omkring kl. 20, da vi mener børn skal i seng i ordentlig tid, og vi voksne har brug for tid til os selv og de praktiske opgaver.
Så lidt input til om, vi blot skal acceptere, at Noah sover mest om dagen, og dermed måske har behov for at blive puttet senere, eller vil det være bedst at forsøge at flytte lidt rundt på timerne. Noah har aldrig sovet specielt meget i forhold til andre på hans alder.
God påske.
Med venlig hilsen
Noahs forældre