Søvnbehov - 2 år, 2 mdr.

8. april 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Søvnbehov - 2 år, 2 mdr.

Hej Helen

Vi har brug for lidt vejledning omkring Noahs putning om aftenen. Vi har på fornemmelsen, at han måske kommer for tidligt i seng/sover for længe til middag. Men vi er ikke helt sikre på hvordan vi griber det an bedst muligt. Da der er sket meget siden vi sidst skrev, får du lige lidt info.

Noah har for 1 mdr. siden skiftet dagpleje, da hans tidligere skulle på barsel. Skiftet er gået rigtig godt, og han er super glad for at være der, og aktivitets niveauet er en del højere end han er vant til = en mere træt dreng. Han er blevet meget mor-syg de sidste par uger, hvilket jeg føler er en reaktion på skiftet.

Han har dog aldrig fået sagt ordentligt farvel til dagplejemoderen, da hun blev sygemeldt og han var hos en gæstedagpleje i 2 uger inden han skulle starte hos den nye.

Noah fik mellemørebetændelse lige inden starten hos den nye dagplejemor, og vi har så lige haft en uge, hvor han åbenbart har skulle have lidt sul på kroppen, idet han har spist og spist til sent på aftenen. Nu er det heldigvis stoppet igen.

Sutten har han selv valgt fra, da han blot var 21 måneder, og han bruger i stedet sin putte-bamse (den bliver gnasket og bidt i). Da han lagde sutten, havde vi en lang periode, hvor hans behov for at vi var tæt på ham, når han skulle sove, var enormt. Vi fik det faset ud stille og roligt, men det tog 3 måneder (Noget hård periode uden al for megen voksen tid).

Den sidste ...

Annonce

... måneden inden skiftet kunne vi putte ham efter vores daglige putteritual, og han faldt selv i søvn efter lidt snak/sang og høren til at vi stadig er i nærheden.

Nu er vi så tilbage til tiden hvor vi helst skal sidde på værelset til han sover. Det kan tage op til 1½ time, hvilket vi synes er alt for lang tid. Vi har ikke det mindste i mod at sidde hos ham 15-20 min, hvis det betyder han sover, men sådan er det ikke i dag. Vi vil nødig have endnu en periode på 3 mdr på denne måde, det er for surt.

Når Noah først sover, sover han godt. Vi hører ham meget sjældent om natten, og han sover i sin egen seng hele natten. Dvs han får en rigtig god og stabil nattesøvn.

Dagsrytme:

Op mellem 6-6.30

Middagslur ca. kl. 12, nogen gange først kl. 12.30, hvis dagplejen er på tur, eller vi i weekenden kommer ud af rytmen. Sover 2-3 timer

Puttes 19.30/19.45. Sover ca. 10 timer om natten.

Principielt er vi imod at vække ham fra middagsluren, men vi synes også han bør sove omkring kl. 20, da vi mener børn skal i seng i ordentlig tid, og vi voksne har brug for tid til os selv og de praktiske opgaver.

Så lidt input til om, vi blot skal acceptere, at Noah sover mest om dagen, og dermed måske har behov for at blive puttet senere, eller vil det være bedst at forsøge at flytte lidt rundt på timerne. Noah har aldrig sovet specielt meget i forhold til andre på hans alder.

God påske.

Med venlig hilsen
Noahs forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer