Svar: Vuggestue start, råd til at tackle eftermiddagstimerne

6. april 2009

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tina

Det er som du skriver helt naturligt at jeres dreng lige nu er lidt mere morsyg og det er meget vigtigt at du ikke skubber ham fra dig, selvom han kan virke omklamrende. Man kan meget hurtigt komme til at virke afvisende "nu må du lige..." uden at mene det sådan og han fornemmer det med det samme og det vil kun gøre hans klynkeri og morpylren værre.

Jeg plejer at sige, at man skal forestille sig at barnet skal have sit "mor-depot" fyldt op, jo mere mor der er at tære af, jo bedre går det at være adskilt. Derfor skal han lige nu have så meget mor, som det er muligt at give ham og jeg synes derfor I skal prøve at tilrettelægge dagligdagen sådan, at I to mest muligt er sammen.

Tag din dreng med i de dagligdags gøremål, lad ham være i køkkenet når du laver mad, lad ham sidde med klemmerne, når du hænger tøj op, giv ham en støveklud i hånden, når du gør rent. Du behøver ikke sidde og underholde ham hele tiden, for der er også praktiske ting der skal gøres, men prioriter at have ham med i disse ting.

Giv ham også masser af fysisk kontakt, brug tid på ham, når I kommer hjem. Sæt dig med ham på skødet og start med at læse en bog højt for ham, put med ham, vug ham, nus ham, kærtegn ham - giv ham evt. lidt massage eller lignende, hvor I har tæt fysisk kontakt og hvor han mærker at du er der for ham, du har ikke forladt ham, du er der stadig.

Sørg for at han får noget at spise om eftermiddagen, han er ganske givet sulten når I kommer hjem, så lidt mad kan også hjælpe på humøret. Giv ham havregrynsboller, yoghurt eller lignende. Netop en lille portion yoghurt, ...

Annonce

... tykmælk osv. tæller også med i mælkeregnskabet. Sæt jer sammen ved bordet, gør det til noget hyggeligt, spis sammen, tænd evt. et stearinlys, så hele stemningen om eftermiddagen bare er hyggelig og rar.

Om aftenen skal I hjælpe ham med at spise, han er træt efter en lang dag fyldt med nye indtryk og det kan være rigtig svært at overskue maden og det at spise. Hvis han slet ikke kan overskue det, så tag ham på skødet, og give ham lidt mad derfra,så han samtidig får fysisk ro og nærhed. Lad ham spise selv, hvis han orker det og nød ham så lidt og stil ikke for mange krav lige i øjeblikket.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan være en god idé med en lille eftermiddagstur eller tidlig aftentur, evt. imens en af jer laver mad. Det kan også være en måde for far og søn at lave noget sammen og kan give dig lidt frirum. Gå en tur med ham, i hans eget tempo, løft stenene, kig efter biller, regnorme, eller kig bare på bilerne der kører forbi på vejen. Det behøver ikke være en særlig lang tur, men bare det at komme ud og gå og se på noget sammen i frisk luft kan være guld være i ulvetimen :o)

Med hensyn til mælk, så vil han normalt blive dækket ind ved at få en kop mælk til sin morgenmad og aftensmad, få en portion yoghurt eller lignende i løbet af dagen og derudover bruger du naturligvis mælk i grøden, giver ham lidt sovs, ost osv. Hvis han får mindst 350ml og max 500ml dagligt, så er han dækket fint ind. Du kan supplere hans indtag med en multivitaminpille som også indeholder kalk. Knus den eller knæk den i kvarte, så han ikke får den galt i halsen :o)

Håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god påske :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene