Svar: Vuggestue start, råd til at tackle eftermiddagstimerne
6. april 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Tina
Det er som du skriver helt naturligt at jeres dreng lige nu er lidt mere morsyg og det er meget vigtigt at du ikke skubber ham fra dig, selvom han kan virke omklamrende. Man kan meget hurtigt komme til at virke afvisende "nu må du lige..." uden at mene det sådan og han fornemmer det med det samme og det vil kun gøre hans klynkeri og morpylren værre.
Jeg plejer at sige, at man skal forestille sig at barnet skal have sit "mor-depot" fyldt op, jo mere mor der er at tære af, jo bedre går det at være adskilt. Derfor skal han lige nu have så meget mor, som det er muligt at give ham og jeg synes derfor I skal prøve at tilrettelægge dagligdagen sådan, at I to mest muligt er sammen.
Tag din dreng med i de dagligdags gøremål, lad ham være i køkkenet når du laver mad, lad ham sidde med klemmerne, når du hænger tøj op, giv ham en støveklud i hånden, når du gør rent. Du behøver ikke sidde og underholde ham hele tiden, for der er også praktiske ting der skal gøres, men prioriter at have ham med i disse ting.
Giv ham også masser af fysisk kontakt, brug tid på ham, når I kommer hjem. Sæt dig med ham på skødet og start med at læse en bog højt for ham, put med ham, vug ham, nus ham, kærtegn ham - giv ham evt. lidt massage eller lignende, hvor I har tæt fysisk kontakt og hvor han mærker at du er der for ham, du har ikke forladt ham, du er der stadig.
Sørg for at han får noget at spise om eftermiddagen, han er ganske givet sulten når I kommer hjem, så lidt mad kan også hjælpe på humøret. Giv ham havregrynsboller, yoghurt eller lignende. Netop en lille portion yoghurt, tykmælk osv. tæller også med i mælkeregnskabet. Sæt jer sammen ved bordet, gør det til noget hyggeligt, spis sammen, tænd evt. et stearinlys, så hele stemningen om eftermiddagen bare er hyggelig og rar.
Om aftenen skal I hjælpe ham med at spise, han er træt efter en lang dag fyldt med nye indtryk og det kan være rigtig svært at overskue maden og det at spise. Hvis han slet ikke kan overskue det, så tag ham på skødet, og give ham lidt mad derfra,så han samtidig får fysisk ro og nærhed. Lad ham spise selv, hvis han orker det og nød ham så lidt og stil ikke for mange krav lige i øjeblikket.
Det kan være en god idé med en lille eftermiddagstur eller tidlig aftentur, evt. imens en af jer laver mad. Det kan også være en måde for far og søn at lave noget sammen og kan give dig lidt frirum. Gå en tur med ham, i hans eget tempo, løft stenene, kig efter biller, regnorme, eller kig bare på bilerne der kører forbi på vejen. Det behøver ikke være en særlig lang tur, men bare det at komme ud og gå og se på noget sammen i frisk luft kan være guld være i ulvetimen :o)
Med hensyn til mælk, så vil han normalt blive dækket ind ved at få en kop mælk til sin morgenmad og aftensmad, få en portion yoghurt eller lignende i løbet af dagen og derudover bruger du naturligvis mælk i grøden, giver ham lidt sovs, ost osv. Hvis han får mindst 350ml og max 500ml dagligt, så er han dækket fint ind. Du kan supplere hans indtag med en multivitaminpille som også indeholder kalk. Knus den eller knæk den i kvarte, så han ikke får den galt i halsen :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske