Vuggestue start, råd til at tackle eftermiddagstimerne

6. april 2009

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Vuggestue start, råd til at tackle eftermiddagstimerne

Kære Helen,

Vores søn (snart 13 måneder) er startet i vuggestue for 14 dage siden. Forløbet er gået, som vi tror dét skal, den første uge gik fint med at aflevere, og anden uge reagerede han, og blev meget ked af det da jeg gik. Han har haft en enkelt dag hvor han var ked af det i vuggestuen hele formiddagen, og ellers har han haft det fint efter at jeg er gået og han har "grædt af".

Men når jeg henter ham bliver han meget ked af det, omklamrende og resten af dagen er han bange for at jeg går. Hver gang han ikke kan se mig, bliver han meget ked af det og dybt ulykkelig. Jeg forstår hans reaktion og forstår at der sker rigtig meget for ham, at jeg er begyndt at gå fra ham, sige farvel osv.

Når vi kommer hjem fra vuggestue, har vi en rigtig dårlig eftermiddag. Han er meget omklamrende så jeg ikke kan lave mad, og når faderen prøver at lege med ham bliver han dybt ulykkelig, han er dybt ulykkelig når vi skal spise, ...

Annonce

... spiser ikke særlig meget og er bare meget træt. Han græder og græder og til sidst kan vi ikke andet end at lægge ham i seng, hvor han sover lige efter. Han sover uroligt indtil kl. 23.00 og herefter sover han igennem til kl. ca. 7.00.

Vi er klar over at det er en proces, men hvordan kommer vi stille og roligt og ikke mindst på bedst mulig forstående måde igennem det her? specielt eftersøger jeg råd til at få en hyggelig eftermiddag indtil han skal i seng?

Hvordan får vi en god eftermiddag? hvordan får vi ham til at spise mad? hvordan får faderen lov til at lege med ham? hvordan får jeg lavet mad? er det bedst faderen tager mere over mht. at putte? eller skal min søn bare være mest mulig hos mig? - hvad har han brug for?

Håber du forstår mine spørgsmål? :0)

1) Han drikker ikke særlig meget mælk, får lidt mælk i grøden, lidt af en kop men synes ikke det er nok. Hvorigennem kan han få mælk nok?

Mange venlige hilsner
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre