Brev:
Vuggestue start, råd til at tackle eftermiddagstimerne
6. april 2009
Alder:
13 mdr.
Vuggestue start, råd til at tackle eftermiddagstimerne
Kære Helen,
Vores søn (snart 13 måneder) er startet i vuggestue for 14 dage siden. Forløbet er gået, som vi tror dét skal, den første uge gik fint med at aflevere, og anden uge reagerede han, og blev meget ked af det da jeg gik. Han har haft en enkelt dag hvor han var ked af det i vuggestuen hele formiddagen, og ellers har han haft det fint efter at jeg er gået og han har "grædt af".
Men når jeg henter ham bliver han meget ked af det, omklamrende og resten af dagen er han bange for at jeg går. Hver gang han ikke kan se mig, bliver han meget ked af det og dybt ulykkelig. Jeg forstår hans reaktion og forstår at der sker rigtig meget for ham, at jeg er begyndt at gå fra ham, sige farvel osv.
Når vi kommer hjem fra vuggestue, har vi en rigtig dårlig eftermiddag. Han er meget omklamrende så jeg ikke kan lave mad, og når faderen prøver at lege med ham bliver han dybt ulykkelig, han er dybt ulykkelig når vi skal spise, spiser ikke særlig meget og er bare meget træt. Han græder og græder og til sidst kan vi ikke andet end at lægge ham i seng, hvor han sover lige efter. Han sover uroligt indtil kl. 23.00 og herefter sover han igennem til kl. ca. 7.00.
Vi er klar over at det er en proces, men hvordan kommer vi stille og roligt og ikke mindst på bedst mulig forstående måde igennem det her? specielt eftersøger jeg råd til at få en hyggelig eftermiddag indtil han skal i seng?
Hvordan får vi en god eftermiddag? hvordan får vi ham til at spise mad? hvordan får faderen lov til at lege med ham? hvordan får jeg lavet mad? er det bedst faderen tager mere over mht. at putte? eller skal min søn bare være mest mulig hos mig? - hvad har han brug for?
Håber du forstår mine spørgsmål? :0)
1) Han drikker ikke særlig meget mælk, får lidt mælk i grøden, lidt af en kop men synes ikke det er nok. Hvorigennem kan han få mælk nok?
Mange venlige hilsner
Tina