Svar: Letmælk og sko
2. april 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Linda
Din dreng bør få letmælk, når han er blevet et år, med mindre han er meget tynd og spinkel, så må du gerne give ham sødmælk lidt endnu. Når du køber surmælksprodukter, så børn du også vælge typer med 1,5% fedtindhold.
De meget fedtfattige mælketyper som minimælk, skummetmælk og kærnemælk anbefales først omkring 3 års alderen.
Med hensyn til sko, så vil det være rigtig godt, hvis din dreng indendøre har et par skridsikre sutsko på. Det er vigtigt at de er helt bløde, så de følger tæerne og foden, når han kravler rundt og rejser sig ved tingene. Jeg vil foreslå dig at se på f.eks. Fuzzies, som i øjeblikket har en annonce hos mig eller Bobux.
Til udendørs brug, vil det være rigtig godt med en mere rigtig sko eller lille støvlet. Når I skal vælge de første rigtige sko, så er det vigtigt at skoen er blød og passer til hans fod. Når jeg siger blød, så mener jeg at sålen skal være så blød og gerne så bøjelig at man uden problemer kan klemme den sammen imellem tommel- og pegefinger. Derudover bør der være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor at han risikerer at glide frem i den. Samtidig skal den dog være så bred, at der er plads til tæerne og hele fodens bredde. Det er altså vigtigt at fod og sko passer sammen, hvis foden glider er barnet nødt til at krumme tæerne for at holde fast.
Det er en god idé at vælge sko med snørebånd eller velcrolukning, så man har mulighed for at stramme skoen fast om foden, så den netop sidder godt. Skoen må ikke veje for meget, barnet skal let kunne løfte sine fødder. Derudover bør skoen have skridsikre, vandtætte såler, så han kan stå på fliserne, græsset osv. også selvom det er lidt vådt.
Det er en god idé at købe de første par sko i en forretning, hvor man kan få råd og vejledning omkring pasform.
Fortsat held og lykke med at finde de første par sko og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske