Svar: Underlige knopper som klør
2. april 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Jacobs mor
Det lyder frustrerende for jer alle, ikke mindst for Jacob, som må være frygteligt generet af at det klør ...
Min umiddelbare tanke, da jeg læste din beskrivelse, var faktisk om ikke Jacob har vandvorter. Vandvorter kaldes også molluscler (Molluscum contagiosum) og de skyldes en virusinfektion i barnets hud. De ses som små perlemorshvide knopper og de kan sidde på både brystkasse, ryg, arme eller ben. Det er en godartet sygdom som ofte vil forsvinde af sig selv, men det kan faktisk godt tage 1-2 år, før sygdommen er væk. Derfor vil man, hvis barnet har mange vandvorter eller hvis barnet er generet af dem ofte skrabe eller fryse vandvorterne væk. Det gøres af en læge.
Vandvorter smitter og det betyder at barnet også smitter sig selv. Hvis barnet piller i en vandvorte og derefter rører sig selv et andet sted på kroppen, så vil barnet kunne påføre smitten til det sted. Derfor er det ikke usædvanligt at se flere vandvorter ved siden af hinanden ...
MEN, når alt dette er sagt, så er din dreng jo set af flere hudlæger og ingen af dem har nævnt vandvorter, snarere at din dreng lider af børneeksem og skal behandles lokalt for dette. Din beskrivelse af at det starter som røde knopper, der klør og herefter ændrer sig til tørre store plamager - det lyder også som en form for eksem.
Jeg tænker her, at en ting jo er at behandle, noget andet er at forebygge og jeg synes da du skal tale med lægerne om, hvad eksemen kan skyldes. Måske er det en fødevare, måske er det en form for kontakt allergi, det at han så tydeligt slår ud på hænderne skyldes måske han er i kontakt med noget, leger med noget legetøj, farver eller andet, som giver ham den reaktion netop på hænderne.
Med den alder han har, kan man jo godt allergiteste ham og finde ud af om der er noget han ikke kan tåle ...
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske