Svar: Barnets hud
30. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er meget normalt at små børn får lidt tør hovedbund. Det kan ses som små hvide tynde skæl og det er ikke det samme som arp. Arp er fede gullige skæl der lægger sig som lidt klistrede flager i hovedbunden.
Med det fine vejr vi har nu, så skulle du måske overveje om han ikke kan sove uden hue på. Det er vigtigt at der kommer lidt luft til hovedbunden. Derudover tænker jeg at det er fint at vaske hans hår med lidt badeolie, når du bader ham og hvis du ikke synes det har nogen effekt, så kan du også bruge en babyshampoo eller mild uparfumeret sæbe.
Badeolien er jo fed og lægger ligesom en hinde i hovedbunden og giver fedtstof ude fra. Det hjælper nogle gange. Men andre gange er det ikke fedt men mere frisk luft der skal til og her kan det i stedet være en fordel at vaske med lidt mild uparfumeret sæbe - massere hovedbunden i cirkelbevægelser med en skumklud og på den måde få sat lidt gang i blodcirkulationen i hovedbunden. Det kan være mere effektivt og mere rart end at bruge en tættekam :o)
Man kan også købe specielshampoo til børn med tør hud. A-derma exomega shampoo er f.eks. et eksempel på dette. Den finder du på apoteket, så prøv at tale med personalet der og hør hvad de vil anbefale. Ellers er en mild uparfumeret shampoo - helst svanemærket, en udmærket ide at forsøge med.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske