Svar: Lav vægt og sovevaner
30. marts 2009
Alder:
15 mdr.
Kære mor
Du kan notere din drengs vægt og længe mål i 'Livets bog' på medlemssiderne, det giver dig en idé om hvordan han ligger på kurven :o)
Det er helt normalt at børn efter 1 års alderen ikke vokser så meget mere. De bliver naturligt mere selektive i forhold til mad, kniber mere munden samme og skubber tallerkenen væk, så det kan nogle gange virke frustrerende når man så har en størrelse, men gerne vil have til at spise lidt mere ... :o)
Det er vigtigt for din drengs udvikling og vækst at han spiser sundt og varieret. Han skal have alle former for fødevarer: Ris, pasta, kartofler, grøntsager, brød, gryn, kød, fisk, mælk, fedt og så er det vigtigt at han ikke fyldes med for meget sukker, eller sukkerholdige fødevarer fordi det hæver blodsukkeret og fjerner lysten til den mere vigtige mad.
Derudover er det enormt vigtigt at din dreng fortsat tilbydes små hyppige måltider, altså 3 hovedmåltider dagligt - morgen, frokost og aften og derudover 2-3 mellemmåltider.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen: Havregrød, letmælk eller sødmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg. Det er vigtigt at han får kød og fisk som pålæg og fisk må gerne gives næsten dagligt. Derudover skal han have grøntsager til frokost hver dag. Det kan være grøntsagsmos som du bruger som smørbart pålæg, det kan også være grøntsagstærter, eller kogte grøntsager du giver ham som supplement til brødet. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk, A38 eller lignende med rugbrødsdrys, müsli, moset banan, revne æbler eller lignende. ½ bolle med smør og ost. Vand af kop.
Aften: Familiemad, spiser som I andre. Ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk eller sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid, så du er sikker på at han har fået nok. Det kan også hjælpe i forhold til at falde i søvn og sove videre om aftenen ...
Protein er vigtigt for væksten, derfor tilfører man også nogle gange ekstra protein til mælken hos for tidligt fødte børn. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din dreng få disse ting hyppigt. Han må f.eks. gerne få et ½ hårdkogt æg en gang imellem og han kan også få omelet og lignende.
Fedt er som du også selv er inde på også fortsat vigtigt. Generelt vil det være godt med smør på brøddet, sovs til maden osv. Det vil også være godt at det er sødmælksprodukterne du vælger, når du giver ham yoghurt og lignende, du kan give ham sødmælk eller letmælk at drikke og på samme måde kan du med fordel vælge de lidt federe ostetyper - han må f.eks. gerne få en flødehawarti :o)
Når man skal tilføre ham fedt, så må det også gerne være de flerumættede langkædede fedtsyrer. Det får han gennem fisk og helst fede fisk. En makrel- eller sildemad kan f.eks. være en god idé. Og det anbefales faktisk at I spiser fiske 2-3 gange om ugen og at du tilbyder ham frisk til frokost næsten dagligt. Det er en rigtig god måde at give ham ekstra fedstoffer på - sunde fedstoffer.
Man kan godt få den tanke at nar han ikke er så tyk, så skal han bare have lov til at spise hvad han vil af kager, slik, flødeskum osv. Men det er ikke der man skal hen, det er vigtigt at han fortsat spiser sundt og han kan sagtens få fedt og proteiner via mere sufficient mad :o)
Med hensyn til opvågningerne sen aften og ønsket om at komme ind hos jer, så tænker jeg at jeres dreng i øjeblikket, netop er i en alder, hvor han så småt begynder at forstå at I er der, selvom han ikke kan se jer. Førhen var det ligesom I forsvandt fra ham, når I gik, men omkring 16 måneders alderen vil de fleste børn godt kunne forholde sig til at man stadig er der, selvom man ikke kan ses. Han begynder altså at få en større bevidsthed om at I er i soveværelset og han er på eget værelse ...
I skal her naturligvis overveje om det er lige nu I vil bruge en times tid på at få ham til at sove videre i egen seng, eller om I vil lade ham komme ind til jer fortsat i en periode, for at se om det så bliver lettere at flytte ham tilbage (udviklingsmæssig bevidsthed) i løbet af den næste månedstid.
Jeg kunne dog godt forestille mig at planen for dagen, lidt mere mad osv. også ville have lidt indflydelse på hans søvn. Og så tænker jeg naturligvis at I skal prøve at udnytte påsken, helligdagene, til at få skabt en lidt anden rytme og måske bruge lidt tid på at få ham til at sove videre i egen seng igen. I kunne gøre det en overgang, at I tager ham ind til jer, for roen på ham og så derefter flytter ham tilbage til egen seng igen - det kan faktisk nogle gange være en måde at gøre det på i en periode. Stille og roligt vil I så kunne få ham til at blive i sengen og behøver ikke længere rende rundt om natten ... :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske