Svar: Sut, mælk og søvn
28. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Lea
Ja tiden går og pludselig skal de i dagpleje, det bliver en helt ny verden, en helt ny hverdag for jer alle tre og jeg er sikker på at det nok skal blive godt :o)
Man anbefaler normalt at skifte sutten ud ca hver 6 uge, men man skal naturligvis vurdere individuelt. En sut der bruges meget bliver naturligt mere slidt end en sut, der ikke bruges særlig tit. Sutter af naturgummi skifter farve, de bliver mørke og klistrede, når de skal skiftes. Det er derfor forholdsvis let at se, når sutten er ved at være for gammel. Sutter af silikone er sværere at vurdere, her må du se på hvordan den ser ud, er den fyldt med ridser, er den bleg osv. så er det en god idé at skifte den.
De fleste børn vil mellem 9-12 måneder have det fint med ca 500ml mælk dagligt, heraf bør de 400ml være modermælkserstatning og derudover kan mælkebehovet dækkes af et glas mælk morgen og aften, lidt yoghurt, ost, sovs osv. som I nu spiser. Mælken indgår også fortsat i madlavningen - grød, mos osv.
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have behov for at sove 2 lure dagligt, de sover ofte mindre end tidligere og mange vil fint klare sig med ca 2½ time dagligt. Det svarer normalt til 1 times formiddagslur og 1½ times middagslur. Nogle børn sover naturligt mere end dette og det er helt okay, så bliver nattesøvnen bare det kortere :o)
Hvorvidt du skal vække ham fra lur om dagen afhænger helt af hvordan han sover. Hvis han sover f.eks. 3 timer i løbet af dagen, så er det fint at lade ham sove, så vil du måske kunne putte ham en ½ time senere om aftenen. Jo senere hele dagens rytme ligger, jo senere han sover hele dagen igennem, jo senere vil han naturligt også stå op om morgenen. Men når det er sagt, så ændrer det dog ikke på at han er i en meget aktiv alder og der skal ske noget, så han sover ikke tiden væk. Og hvis han falder fint i søvn kl. 20, og sover godt om dagen, så er det normalt at han vågner allerede mellem 6-7 om morgenen.
Der er også forskel på hvordan vi er som mennesker, nogle er A-mennesker, andre B-mennesker og måske Matthes hører til dem som bare starter tidligt om morgenen ....:o) Så er det hans natur og det kan være svært at gøre så meget ved. Hvis barnet generelt sover godt og trives, så skal man passe på med at ændre på barnets rytme.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke med indkøringen i dagpleje :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske