Svar: Hæmorider og blodsprængninger

21. marts 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

At få hæmorider er normalt i forbindelse med en fødsel. Det er ofte meget tabubelagt, at man har fået hæmorider og det er synd, for det er faktisk ret normalt. Når man presser for at få sit barn ud, kan det øgede tryk få venerne ved endetarmsåbningen til at svulme op, og der opstår hæmorider. Hos nogle kvinder kommer hæmoriderne allerede i graviditeten og bliver værre i forbindelse med fødslen, hos andre opstår de i forbindelse med fødslen.

Hæmorider sidder som små knolde lige uden for endetarmsåbningen, og de kan gøre meget ondt. I min bog "Du bliver en skøn mor", kan man finde gode råd til behandling af hæmorider:

* Hæmoriderne skal skubbes på plads. Når hæmoriden sidder uden for endetarmen, kan den ikke tømme sig selv for blod. Forsøg derfor med en finger at skubbe hæmoriden tilbage i endetarmen
og knib sammen for at holde den dér. Når hæmoriden sidder indvendig i tarmen, vil den stille og roligt tømme sig selv for blod, klappe sammen, og smerterne vil holde op.

* Et isbind kan køle og virke lidt smertestillende. Et isbind er et hygiejnebind, som du gør fugtigt med vand, kommer i en frysepose og lægger i fryseren. At sidde med et isbind kan tage noget af hævelsen, og når hævelsen er mindre, er det lettere for dig at skubbe hæmoriden på plads.

* Skyl med koldt vand, når du går i bad, så hold brusehovedet
direkte mod endetarmen. Det renser og hjælper hæmoriden til at trække sig sammen.

* Sørg for at vaske dig dagligt og holde dig godt ren med en mild uparfumeret sæbe beregnet til intimvask. Der kan opstå små rifter og det er vigtigt at der ikke går infektion i disse.

* Brug blødt toiletpapir som ikke irriterer din hud

* Sørg for at spise sundt og varieret og få masser af fibre og væske. Det er vigtigt at du undgår hård mave. Spis evt. havregrød eller lignende til morgenmad i en periode. Drik 1½-2
liter væske om dagen. Drik vand og begræns ...

Annonce

... indtaget af te, kaffe og andre drikke. Hold også igen med mælk.

* Det er vigtigt at du bevæger dig, forsøg at sidde mindst muligt ned og prøv i stedet at stå, gå og ligge ned.

* Forsøg med salver, du kan købe salver i håndkøb som kan smøres på, men er man meget plaget af hæmorider, er det vigtigt at få den rigtige behandling. Lægen kan give dig en salve på recept.

* Hvis ingen af ovenstående råd hjælper, så er du nødt til at få lægen til at se på det. Selvom det er ubehageligt at skulle undersøges forneden og man helst vil undgå det efter en fødsel, så er det altså en rigtig god idé.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Husk at det for lægen er en helt naturlig del af det daglige arbejde og så kan du jo samtidig også lige spørge ind til din blødning og hvorvidt det okay, at du bløder så meget som du fortsat gør :o)

Hvad man vil gøre ved det er en lægelig vurdering, hos nogle kan operation godt komme på tale.

Med hensyn til blodsprængninger på benene, så oplever mange gravide at få dette, faktisk mener jeg at det er op mod hver 3. gravide, der får åreknuder eller udvikler forstørrede årer i forbindelse med graviditeten og det er også derfor man anbefaler gravide at gå med støttestrømper, hvis man skal flyve, har et arbejde hvor man står meget op, belaster benene osv.

Hos de fleste kvinder forsvinder åreknuderne igen og giver normalt ikke grund til yderligere bekymring. Man siger normalt også at man ikke kan vurdere, hvorvidt de forsvinder af sig selv, før der er gået mindst ½ år efter fødslen, så du er her nødt til at give det lidt tid :o) Viser det sig, at dine åreknuder eller blodsprængninger ikke forsvinder af sig selv, så kan du tale med lægen om hvad mulighed der er for at gøre noget ved dette. Nogle gange vil man anbefale laserbehandling, andre gange operation og atter andre gange 'er det noget man må leve med ..." :o)

Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.