Svar: Blødning efter fødsel
21. marts 2009
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille dreng :o)
Hvis du stadig bløder meget, som en meget kraftig menstruation, så synes jeg du skal kontakte din læge og bede ham om at mærke hvordan din livmoder ligger. Det kan være tegn på at din livmoder ikke har trukket sig godt nok sammen og det skal tjekkes. Du kan også ringe til barselsgangen og høre om det er noget de vil gøre der.
Efter fødslen kommer der en blødning fra livmoderen. Det skyldes at der er et sår, der hvor moderkagen sad fast og at livmoderen afstøder slimhinden og opbygger en ny. Nogle kvinder bløder kun i få dage, andre bløder i uger og det er normalt. Men blødningen skal ændre sig.
De første dage efter fødslen bløder man kraftigt og blodet er rødt og også nogle gange fyldt med koagler (blodklumper), men i takt med at livmoderen trækker sig sammen, så bliver blødningen mindre, mere brunlig, grumset og lyserød for tilsidst at blive mere vandig som klar udflåd. Som regel stopper blødningen helt inden for 6 uger, hos nogle kommer der så en frisk menstruationslignende blødning igen og herefter fortager blødningen sig helt. Alle kvinder tilbydes en gynækologisk undersøgelse hos egen læge 8-9 uger efter fødslen og her forventes blødningen at være stoppet helt.
Der kan teoretisk set godt være en sammehæng mellem udmalkning (stedet for amning) og at livmoderen så har sværere ved at trække sig sammen, men at det skulle gælde i praksis - det tror jeg ikke. Du har sandsynligvis også fået en injektion (sprøjte, sandsynligvis i låret) i forbindelse med fødslen, som skulle hjælpe livmoderen med at trække sig sammen ...
Prøv at lægge dig på ryggen og læg din ene hånd under navlen. Hold hånden lidt på højkant og pres ned mod dit venusbjerg. Kan du fornemme, hvor din livmoder står? Hvis du kan mærke at din livmoder står højt, altså at overkanten på din livmoder står oppe mod navlen, så er den ikke trukket godt nok sammen og så kan du få lægen eller en jordemoder på fødegang eller barselsgang til at presse lidt på den, for at få den til lige at trække sig det sidste sammen.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske