Svar: Sovevaner, pasning, mælk og sko
4. marts 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Noahs mor
Jeg synes det lyder rigtig dejligt, at Noah passes af mormor og sin far, som det passer bedst i hverdagen. Det er super godt, at mormor tager ham med i legestue en gang om ugen, så han møder andre børn, derudover går jeg ud fra, at han indgår i dagligdagen - kommer med op at handle, er med i haven osv. og på den måde bliver han fint stimuleret.
Nu hvor sommeren kommer, så bliver det lettere for ham at komme uden for, lege med vand, skovl og spand i en sandkasse, kigge på regnorme, fugle og andre dyr og mormor kan tage ham med på ture, gå i skoven, til stranden, i zoologisk have eller hvad de nu har lyst til. Jeg kan ikke ud fra det du beskriver se det problematiske i at Noah først starter i vuggestue, når han er 1½ år - jeg synes I skal nyde at I har den mulighed som I har, det er dejligt både for Noah, mormor, far og dig, at han kan blive passet som han gør.
Og ja, det kan godt være lidt voldsom at starte i vuggestue, når man er 1½ år, men til den tid vil han jo kunne gå bedre, begynder måske at løbe lidt rundt, han vil lettere kunne give udtryk for sine følelser, ønsker osv. og på den måde vil det hele måske gå lettere - det kommer an på hvordan man ser på det :o)
Hvis det er ligegyldigt for jer at han går sent i seng og I nyder at han kan sove det længere om morgenen, så vil det være rigtig fint, at lade Noah sove som han gør. Han sover i øjeblikket rigtig godt om dagen og det vil du et eller andet sted gerne, at han bliver ved med. Derfor er det synd at vække ham - modsat, hvis dit ønske om at han går tidligt i seng er meget stort, så er du nødt til at afkorte dagslurene. Som jeg læser dit brev, så lyder det dog som om at det faktisk fungerer meget godt for jer lige nu og man skal aldrig ændre på noget som fungerer ...
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt, ofte en middagslur mellem kl. 12-14 og i løbet af sommeren vil I måske derfor naturligt opleve en ændring i hans søvnvaner. I takt med at han skal til at begynde i vuggestue, vil det også være relevant, at I vækker ham om morgenen og lader dagen begynde tidligt, arbejder på at han kun skal sove en lur dagligt og på den måde stille og roligt får kørt nogle tider ind, som passer til den hverdag han skal have, når vuggestuen er en realitet. Men så længe han ikke skal det og I har det godt med måden han sover på, så er der ikke grund til at lave ændringer her.
Med hensyn til mælk så skriver sundhedsstyrelsen: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til det anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Det vil således være rigtig fint, hvis I tilbyder jeres dreng letmælk af kop f.eks. morgen og aften. Derudover kan han få lidt tykmælk, A38 eller lignende med lidt frugtmos og så kan han spise ost, sovs osv. som også er med til at give lidt kalk. Ellers er vand den bedste tørstslukker og bør tilbydes til de fleste måltider og imellem måltiderne.
Sutteflaskerne bør stoppes her ved 1 års alderen og bør således trappes ud. Du kan bibeholde flaske med mme inden sengetid, men stille og roligt kan den erstattes med en kop lun mælk og måske en banan. Flaske om natten eller i løbet af dagen har han ikke længere behov for.
Nogle familier vælger at tilbyde barnet ACD dråber indtil barnet er i stand til at spise en multi-vitamintablet. Man kan også give en vitaminpille fra 12 måneders alderen, det er dog vigtigt at den knuses eller knækkes godt, så barnet ikke får den galt i halsen. Vitaminpiller kan han fortsat ikke tygge. Hvis han spiser godt og varieret så behøver han normalt ikke ekstra vitaminer, men netop fordi mange børn efter 1 års aldren begynder at spise mere selektivt, så vælger mange forældre at supplere kosten med lidt ekstra. Det er en individuel vurdering.
Tænder kan komme meget forskelligt og de skal nok dukke op. Børnetandlægerne siger normalt at det er en fordel, hvis mælketænderne først kommer, når mælkeperiode er forbi. Det giver sundere og stærkere tænder. Man får normalt en indkaldelse til børnetandlægen helt automatisk. I nogle kommuner når barnet er ca 1½ år, i andre kommuner først omkring 3 års alderen. Hvis du er bekymret for Noahs tænder, kan du dog altid ringe og tale med børnetandplejen og høre hvordan du skal forholde dig.
Med hensyn til sko, så lyder det fornuftigt at give ham et par små skridsikre sko, nu hvor han går med sin gåvogn og også er begyndt at gå med jer i hænderne. Det er godt at han indendøre har nogle små skind sutsko på, med ruskindssåler, så han ikke glider. Udenfor vil det være relevant med et par sko med vandtætte såler, så han netop kan begynde at komme ud og opleve verden lidt mere på nært hold :o)
Når I skal vælge de første rigtige sko, så er det vigtigt at skoen er blød og passer til hans fod. Når jeg siger blød, så mener jeg at sålen skal være blød og gerne så bøjelig at man uden problemer kan klemme den sammen imellem tommel- og pegefinger. Derudover bør der være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor at han risikerer at glide frem i den. Samtidig skal den dog være så bred, at der er plads til tæerne og hele fodens bredde. Det er altså vigtigt at fod og sko passer sammen, hvis foden glider er barnet nødt til at krumme tæerne for at holde fast.
Det er en god idé at vælge sko med snørebånd eller velcrolukning, så man har mulighed for at stramme skoen fast om foden, så den netop sidder godt. Skoen må ikke veje for meget, barnet skal let kunne løfte sine fødder. Og så er det som sagt vigtigt at der er skridsikre, vandtætte såler, så han kan stå på fliserne, græsset osv. også selvom det er lidt vådt.
Det er en god idé at købe de første par sko i en forretning, hvor man kan få råd og vejledning omkring pasform.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske