Sovevaner, pasning, mælk og sko

4. marts 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Sovevaner, pasning, mælk og sko

Kære Helen

Noah er nu blevet 1 år og er en dejlig, glad og lidt bestemt dreng. Han bliver stadig passet hjemme hos os af mormor, da jeg er startet på arbejde for 4mdr siden.

Det var meningen, at han skulle være startet i vuggestue her 1 marts, men det ser ud som det har lidt lange udsigter med vuggestueplads, sandsynligvis først til august iflg pladsanvisningen.

Alternativet til mormor er hjemmedagpleje, hvor han vil blive passet af en dagplejemor, sammen med et andet barn. Min mor har tilbudt at forsætte med pasningen.

Min mand har skiftende arbejdstider og ofte fri i hverdagene, eller møder sent, så de to deler dagtimerne i hverdagen i mellem sig. Jeg er hjemme kl 16 til hverdag og er der selvfølgelig i weekenden. Det er klart det vil være nemmest for os hvis vi kan fortsætte på denne facon ind til sommerferien, men jeg er bange for at Noah ikke bliver stimuleret nok.

Min mor tager ham i legestue en gang om ugen, hvor der er ca 20 andre små børn. Bortset fra det, er samværet med andre børn ret begrænset, da jeg ikke er i mødregruppe og vores venners børn er noget ældre. Noah udviser ikke den store interesse for de andre når han er i legestue, men jeg går ud fra at omgangen med andre børn alligevel er vigtig.

Er også lidt bekymret over at han først skal starte i vuggestue som 1,5 årig, han er jo noget mere bevidst om alting til den tid, og vil måske blive voldsommere påvirket af forandringen, end hvis han er yngre – eller hvad mener du?
Vi kunne godt melde os til nogle flere aktiviteter i ugens løb. Babysvømning og rytmik, men synes ofte de ligger når han skal sove lur.

Og det er så en anden ting jeg skal høre dig om. Vi har tidligere haft problemer med at få Noah til at sove nogle gode lange lure om dagen, da han sover meget let. Hvis der var den mindste lyd vågnede han. Nu sover han måske 45 min når vi går tur med ham.

De sidste måneder, har vi puttet ham i hans seng indenfor (vi bor i lejlighed) og her sover han fint 2 x 1,5-2t, hvis der ikke er noget som vækker ham. Da vi tidligere har haft problemer med søvnen om dagen, værner jeg nok meget om at han får sit behov dækket.

Han sover også fint om natten. Da jeg stoppede med at amme, da han var 9mdr, begyndte han at sove igennem. Til at starte med 11-13 timer, men efterhånden er vi nede på 9,5-10,5 timer. Han bliver puttet sent, da han sover eftermiddagslur sent. Han vågner fx 730, bliver puttet 2,5-3t efter. Sover 1,5-2t. Bliver puttet til eftermiddagslur 3-3,5t efter og sover 1,5t. Klokken er så som regel blevet ca 17, når han vågner ...

Annonce

... fra sin eftermiddagslur (her må vi tit vække ham) og han bliver først puttet igen kl 21 og sover gerne 2130-2145. Om formiddagen falder han ofte hurtigt i søvn og eftermiddagen tager det lidt længere tid og om aftenen lidt længere igen.

Han bliver langt i sin seng, vi synger sang, og siger godnat, han rejser sig, vi lægger ham og siger godnat, han rejser sig… Han er som regel i godt humør. I øjeblikket øver vi at gå ud af værelset når vi har sagt godnat, ellers plejer vi at sidde/ligge i en sofa i hans værelse, så han kan se os til han falder i søvn.

Mit spørgsmål går her egentligt på hvordan vi får ham lidt tidligere i seng om aftenen, når eftermiddagsluren ligger så sent. Skal vi vække ham når han sover lur om dagen, så han sover kortere tid? Han bliver bare sur/ked når han bliver vækket, frem for at være glad, når han selv vågner. Eller skal vi bare lade ham komme sent i seng, da han jo herved sover det lidt længere om morgenen. Kunne godt forstille mig han ville vågne kl 5, hvis han bliver puttet kl 1930, og det er vi jo ikke så glade for :o)

Næste spørgsmål drejer sig om mælkeindtag. Noah har ikke ville tage hverken sut eller flaske indtil jeg holdt op med at amme, da han var 9mdr. Var derfor bekymret for om han ville få mælk nok, men det har løst sig af sig selv, da han pludselig blev meget glad for sin sutteflaske både med mælk og vand. Så hvad skal jeg give ham – mme, sødmælk, vand og hvor meget ? Han får altid vand af kop til måltiderne. Han spiser efterhånden stortset det samme som os, og får derved noget mælkeprodukt via maden. Er vi enige om at han ikke skal have nogle tilskud/vitaminer efter han er fyldt 1 år?

Noah har 4 tænder i overmunden og 3 tænder i undermunden. De er alle kommet parvis, men den ene er altså kommet for flere måneder siden uden sin partner. Han har ikke fået nogle nye tænder de sidste tre måneder – skal vi få det undersøgt hos tandlægen ?

Noah går ikke endnu. Han har kravlet siden han var 10mdr og suser omkring. Han elsker at gå med sin gåvogn og især med os i hænderne. Han rejser sig op af alt og er meget nysgerrig. Skal vi øve ham i at gå selv og holde balancen, eller kommer det bare på et tidspunkt – og hvad med sko ? Synes det kunne være hyggeligt at lade ham gå lidt udenfor, men indtil videre har han kun nogle fleece futter som vi bruger når han sidder i klapvogn udenfor. Indenfor har han bløde sutsko på i skind. Hvordan ved man om hans fod er klar til at få rigtige sko på?

Det var vist det hele for nu :o)

Glæder mig til at høre fra dig.
Mange hilsner fra Noahs mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre