Svar: Dagpleje - 14 mdr.

3. marts 2009

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lucas' mor

Det er synd, når kemien mellem dagplejer og forældre ikke er helt i top, det betyder utroligt meget for begge parter, at man kan tale sammen og føler sig trygge ved hinanden. Det er vigtigt at dagplejer føler at I har tillid til hende og tror på at hun gør det godt og er god ved jeres dreng, ligesom det er vigtigt, at I føler hun gør sig de overvejelser der er nødvendige omkring jeres dreng og at I trygt kan aflevere ham i hendes varetægt.

Netop fordi det handler om kemi og er meget personafhængigt er dagpleje ofte lidt følsomt. Vi er jo ikke ens som mennesker og vi gør tingene forskelligt. Vi opdrager ud fra forskellige principper, menneskesyn osv. og der er ikke nogen der siger at det ene behøver være mere rigtigt end det andet. Det er dog vigtigt at man føler det der sker er okay, det er i orden selvom det er anderledes end det vi selv ville gøre. Hvis det ikke er sådan, så dur det ikke og så må man sige fra eller i sidste ende flytte sit barn - evt. til institution, hvor der er flere pædagoger og tingene derfor ikke er så personafhængigt.

Her skal det naturligvis også nævnes, at får man en dagplejer hvor kemien bare er i top og man oplever hende kærlig, omsorgsfuld og tryghedsgivende - så er dagpleje en rigtig god ting.

Hvornår børn skal gå ved siden af vognen, afhænger meget af hvor langt de skal gå samt naturligvis deres alder og udviklingstrin. At du kræver at han skal være ca 1½ år synes jeg faktisk lyder rimeligt. Nu er jeg jo ikke ortopædisk læge og kan derfor ikke udtale mig om hvordan det påvirker små børns ben og led hvis de skal gå meget hver dag, men min umiddelbare tanke er at det vil være hårdt for et barn på kun 14 måneder f.eks. at gå fra dagplejehjemme til legestue dagligt. Barnet skal jo tage betydeligt flere skridt end en voksen og samtidig er barnets balance i den alder ofte ikke helt stabil. Mange børn begynder jo først med de rigtige skridt i den alder ...

Omkring 1½ års alderen begynder mange børn at klatre op og ned af møbler, rutsjebaner osv. De bruger her sig selv motorisk rigtig meget og udfordrer sig selv på mange måder og man skal her være opmærksom på at de ikke falder ned og kommer til skade. Omkring 20-22 måneder begynder de fleste børn at løbe, ofte på tæerne i første omgang og omkring 2 års alderen løber mange børn mere end de går.

Ud fra dette, så tænker jeg altså at det lyder rigtigt at lade din dreng vente med at gå lange ture ved siden af barnevognen til han er omkring 1½ år og motorisk ...

Annonce

... mestrer det bedre, men du kan for en sikkerhedsskyld prøve at spørge jeres læge :o)

Med hensyn til risikoen for at han slipper barnevognen, så mener jeg at der i flere kommuner bruges gåseler til børnene, når de er ude på tur. Ofte har barnet også en rem at holde i. Hvordan det er hvor I bor, ved jeg desværre ikke.

Med hensyn til rugbrød, så er der jo børn som ikke bryder sig synderligt om dette og du kan sagtens give ham fiberholdt brød på anden vis. Schulstad laver blandt andet "levebrød" som ofte har et højt indhold af fibre. Men også Pågenbrød, Kohberg og andre har lanceret forskellige boller og brød med højt fiberindhold (også uden hele kerner).

Du kan også bage selv. Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.

Opskriften er her:

DAG 1

15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel

1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

DAG 2

1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.

Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.

-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:

150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.

50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.

Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.

-----------------------------

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!