Spørgsmål om urolig søvn - 12 mdr.

3. marts 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Spørgsmål om urolig søvn - 12 mdr.

Kære Helen.

Vores dejlige søn bliver 1 år i morgen - sikke et fantastisk år der er gået!

Mit spørgsmål drejer sig om hans søvn!

Han har på det sidste haft meget urolige nætter. Ikke sådan at hver nat er urolig, men ca. hver anden. Vores putteritual ser ca. således ud...

Efter aftensmad får han et bad og kommer i nattøj, herefter leger vi lidt og kl. 19.30 får han en flaske med vælling ca. 200-250 ml. (det er meget forskelligt hvor meget han drikker)

Så er det puttetid og vi putter ham i egen seng på værelset! Vi plejer at holde ham tæt et par minutter og derefter lægge ham vågen ned i sengen. Vi synger lidt for ham, aer ham og holder i hånd. Nogle aftener går det bare fint og tager ikke ret lang tid før han finder ro - andre aftener rejser han sig op igen og igen - og græder og kan ikke selv finde ro!
Så tager jeg ham op i mine arme, holder ham tæt et halvt minut og siger til ham at han skal sove og lægger ham ned i sengen igen... og sådan bliver jeg ved til han finder lidt ro... jeg nynner og aer ham!

Nogle gange sover han tungt, andre aftener skal vi ind og give sut et par gange i løbet af aftenen! Hvilket fungere uden de store problemer - han får sutten og lægger sig til at sove igen!

Men det er ikke så meget selve det at putte der giver problemer, mere det at han vågner om natten og er meget ulykkelig! Han kommer altid ind til os omkring midnat eller midt på natten - da vågner han og græder og falder ikke "bare" til ro ved at får sutten. Så vi tager ham med ind til os, og indtil for nylig har han så bare puttet sig ind til os og sovet videre! Vi har det fint med det, men ved ikke om det er en dårlig vane??

Selve "problemet" er at han nu er begyndt at ligge meget urolig - han kravler rundt, klynker og græder ofte også. Nogle gange er han helt ulykkelig og ikke nem at trøste. Først når lyset har været tændt en tid falder han til ro. Det virker næsten som om han græder i søvne - han har ihvertfald lukkede øjne. Og når lyset bliver tændt (hvilket jeg godt ved et dumt om natten :-)) vågner han ligesom op og falder til ro... Nogle gange sætter han sig endda op og griner ...

Annonce

... og vil lege... Da det jo er midt om natten slukker vi hurtigst muligt lyset og så er den "gal igen..." SÅ bliver han ulykkelig igen...
Nu er det som om han rigtig er vågen - og ikke gider sove! (sikkert på grund af det med lyset - men synes jo det er synd for ham hvis han ikke ved hvor han er eller drømmer...)

Nogle nætter har vi givet ham en smule mælk af flaske, hvilket også får ham til at falde til ro og sove videre... Uden at lyset bliver tændt og han vågner. Det er jo en god løsning for os som forældre, for så får vi mest mulig søvn - men er det også godt for vores søn? Vi var jo eller kommet ud af det med at han skulle have flaske om natten - og nu er jeg lidt nervøs for at få skabt en dårlig vane med det igen!

Har du andre gode forslag til hvad vi kan gøre? eller gode forklaringer på hvorfor han gør det?

Han er startet i dagpleje for en måned siden, men har kun været der 8 dage i alt pga. at han har været syg og hun har haft ferie... Så han er ikke blevet tryg ved det! KAn det være fordi hans hverdag er så meget anderledes nu? Eller kan det være fordi han har været syg - der spiste han ikke så meget - og fik mere mælk af flaske end inden, - bare for at han da fik noget at live rask på - og fordi det var den eneste måde vi kunne få pencillin i ham på!

Han rejser sig op ved alt ting og går rundt med sin gåvogn - eller ved hvad han nu kan skubbe efter sig - kan det give ham urò?

Jeg synes vi giver ham meget opmærksomhed i løbet af dagen, taler med ham, leger med ham, knuser og kysser ham, danser, griner, synger osv. men kan det være et udtryk for at han ikke får den rigtige/nok opmærksomhed fra os?

Har læst det er nu man skal til at læse godnathistorier for ham... Har forsøgt at læse lidt for ham - sådan nogle tynde/korte bøger med billeder. Jeg har ikke på fornemelsen, at han sådan lytter så meget - han er mest interesseret i at bladre i bogen! frem og tilbage... og vil gerne hen og have fat i noget andet legetøj! eller løfte låger, trykke på knapper i bogen der giver lyde... Er det en "normal" måde at læse historier på for en 1 årig??

På forhånd tak!

Venlig hilsen Mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder