Svar: Søvn og hudproblemer

2. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Emilias mor

Emilia vågner forholdsvis sent i om morgenen og det betyder at hendes lure dagen igennem ligger forholdsvis sent. Dette, sammenhængende med hendes alder og den måde hun sover på i løbet af dagen, gør at det er helt naturligt at hun har en vågenperiode om aftenen. Det er således helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen ofte sover deres tredie lur tidlig aften og naturligt derfor går sent i seng og vægrer sig mod at falde i søvn.

Jeg ved at jeg tidligere har fortalt dig om vigtigheden i at have en fast rytme, arbejde på 3 lure dagligt, hjælpe hende til ro, svøbe hende osv. så det vil jeg ikke gentage her.

At hun er meget vågen om aftenen hænger altså sammen med hendes alder og det ændrer sig stille og roligt i takt med at hun bliver ældre, begynder med skemad osv. Således vil der fra nu af være en periode, hvor I ikke kan regne med at hun kan puttes om aftenen kl. 8 og I som forældre kan få lidt voksentid. Det kommer - ofte omkring 5-6 måneders alderen ændrer søvnvanerne sig lidt igen og tingene ser anderledes ud.

I skal altså lige nu væbne jer lidt med tålmodighed og glæde jer over at hun rent faktisk har fået mere rytme, end hun tidligere har haft. At hun falder til ro om dagen uden større problemer, har sin sutteklud osv. og sover ret godt. Det lyder altså umiddelbart som om at hun trives rigtig fint lige nu :o)

Med hensyn til arp, så er det vigtigt at du er sikker på, at det er arp din datter har ...

Arp sidder som gullige fede skæl og kan sidde i hovedbund, ned i panden og hvis det er rigtig slemt helt ned i øjenbrynene. Det er altså en lidt tyk, gullig, lidt fedtet skorpe ... Nogle børn er meget tørre i hovedbunden og her ses det mere som hvide tørre skæl, det er ikke det samme som arp.

Arp behandles normalt bedst ved at bruge olie, smøre hovedbunden ind og give barnet en bomuldshue på og lade barnet sove med det et par timer. Herefter kan man ...

Annonce

... ofte med en tandbørste løsne de gullige skæl og herefter rede dem væk med en tættekam. Når arpen er fjernet, så er det vigtigt at holde huden ren og sørge for at der kan komme luft til. Det er en god idé at vaske håret med en mild uparfumeret sæbe og vaske med en skumklud, så man får masseret hovedbunden rigtig godt.

Netop hovedbundsmassage er meget vigtigt fordi det sætter gang i blodomløbet og du må derfor meget gerne gøre det til en vane at massere/nusse din datter i hovedbunden - både når du sidder med hende og når du bader hende, - også selvom hun bliver en lille smule rød i huden, det er tegn på at der netop bliver sat gang i cirkulationen. Det skal naturligvis ikke gøre ondt på barnet og bruger man en tættekam til at fjerne arpen med, så skal man også være forsigtig. Man må naturligvis ikke rive hul i hovedbunden ...

Man skal være opmærksom på at der nogle gange godt kan opstå små rifter i arpen, selvom man er meget forsigtig og at det kan medføre infektion og her vil det være nødvendigt at barnet bliver set at lægen. Det kan i det hele taget være en god idé at få lægen til at vurdere hvorvidt der er tale om arp eller om din datter har tør hovedbund, evt. problemer med eksem. Det kan godt være tilfældet, der sker jo meget på et par måneder, med sådan en lille størrelse :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er også sådan at man kan købe specielshampoo hvis olie og tættekam ikke er nok. Man kan købe speciel arp-creme, som kan kommes på og som kan løsne skorperne, dette er dog ikke helt fri for parabener. Hvis problemet mere er tør hud og eksem, så kan det være en god idé at prøve med f.eks. A-derma exomega shampoo til børn, som man køber på apoteket.

Da din datter har problemer både i hovedbund og på kinder, så synes jeg det er relevant at du lige får lægen til at vurdere hvad det handler om og hvad du evt. skal behandle det med.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor