Brev:
Søvn og hudproblemer
2. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Søvn og hudproblemer
Kære Helen
Har tidligere skrevet til dig vedr. min datters søvnmønster. Nu er den gal igen. Det er ikke noget problem for hende at falde I søvn om dagen, men om aftenen er det ofte en kamp.
Hun vågner ml. kl 8 pg 9. Herefter er hun vågen ca 1-2 timer, hvorefter hun er klar til at blive puttet igen. Her sover hun ca 1-2 timer. Så er hun igen vågen 1-2 timer, hvorefter hun gerne tager en lang lur på ca. 3 timer. Kl. ca 18 er hun træt igen, men her sover hun ofte kun 30 min. Vi ville så gerne putte hende til natten omkring kl. 20, hvor hun virker træt. Men når vi har prøvet det, tager det ofte 2-3 timer, inden hun giver op. Dvs. hun falder i søvn kl. 22 - 23.
Er hun stadig for lille til at have en rytme - eller hvordan kan vi ændre rytmen, så hun sover tidligere om aftenen?
Når hun skal puttes falder hun, hvis det er sent nok, I søvn I forbindelse med, at jeg ammer hende. Men ofte falder jeg også I søvn, så der ingen voksentid er om aftenen. Vi kan også få hende til at sove ved at lægge hende I liften og gå rundt med den. Men den bliver hun snart for stor til, så det er ikke en holdbar løsning.
Vi ville gerne kunne putte hende I hendes egen seng kl. 19-20 efter en ammetår. Vi har prøvet det et par aftener I streg med det resultat, at hun græder og kæmper mod søvnen. Vi tager hende så lidt op, og lægger hende igen. Sådan kan der gå 2-3 timer. Er det løsningen at blive ved, så hun til sidst "lærer" det? Gråden er ikke "hjerteskærende", men mere "jeg giver ikke op, jeg vil ikke sove". Jeg har det ikke godt med, at hun "kæmper" sådan. Det (sut, sutteklud osv.) der får hende til at sove uden problemer om dagen, hjælper ikke om aftenen.
Hun spiser med ca. 3 timers mellemrum om dagen, 1 gang ekstra om aftenen og så en gang om natten, og trives ellers fint.
Hun har dog arp, og (tror jeg) hormonknopper på kinderne, de er I hvert fald helt tørre/skællende og røde. Mht. arp bruger jeg madolie og redder hovedbunden som beskrevet I bøgerne. Men da hun næsten ingen hår har, bliver den nemt rød. Jeg kan ikke rigtigt få den helt fjernet. Til kindernene bruger jeg Ceridal creme, men det er også som om, det ikke vil forsvinde. Lægen (da hun var 5 uger) mente ikke, at det var eksem.
Har du andre råd mod arp og kinderne, end det jeg allerede gør? Det forsvinder vel forhåbentligt på et tidspunkt. Men det går mig på, at jeg ikke kan få bugt med det.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Emilias mor