Søvn og hudproblemer

2. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvn og hudproblemer

Kære Helen

Har tidligere skrevet til dig vedr. min datters søvnmønster. Nu er den gal igen. Det er ikke noget problem for hende at falde I søvn om dagen, men om aftenen er det ofte en kamp.

Hun vågner ml. kl 8 pg 9. Herefter er hun vågen ca 1-2 timer, hvorefter hun er klar til at blive puttet igen. Her sover hun ca 1-2 timer. Så er hun igen vågen 1-2 timer, hvorefter hun gerne tager en lang lur på ca. 3 timer. Kl. ca 18 er hun træt igen, men her sover hun ofte kun 30 min. Vi ville så gerne putte hende til natten omkring kl. 20, hvor hun virker træt. Men når vi har prøvet det, tager det ofte 2-3 timer, inden hun giver op. Dvs. hun falder i søvn kl. 22 - 23.

Er hun stadig for lille til at have en rytme - eller hvordan kan vi ændre rytmen, så hun sover tidligere om aftenen?

Når hun skal puttes falder hun, hvis det er sent nok, I søvn I forbindelse med, at jeg ammer hende. Men ofte falder jeg også I søvn, så der ingen voksentid er om aftenen. Vi kan også få hende til at sove ved at lægge hende I liften og gå rundt med den. Men den bliver hun snart for stor til, så det er ikke en holdbar løsning.

Vi ville gerne kunne putte hende I hendes egen seng kl. 19-20 efter en ammetår. Vi har prøvet det et par ...

Annonce

... aftener I streg med det resultat, at hun græder og kæmper mod søvnen. Vi tager hende så lidt op, og lægger hende igen. Sådan kan der gå 2-3 timer. Er det løsningen at blive ved, så hun til sidst "lærer" det? Gråden er ikke "hjerteskærende", men mere "jeg giver ikke op, jeg vil ikke sove". Jeg har det ikke godt med, at hun "kæmper" sådan. Det (sut, sutteklud osv.) der får hende til at sove uden problemer om dagen, hjælper ikke om aftenen.

Hun spiser med ca. 3 timers mellemrum om dagen, 1 gang ekstra om aftenen og så en gang om natten, og trives ellers fint.

Hun har dog arp, og (tror jeg) hormonknopper på kinderne, de er I hvert fald helt tørre/skællende og røde. Mht. arp bruger jeg madolie og redder hovedbunden som beskrevet I bøgerne. Men da hun næsten ingen hår har, bliver den nemt rød. Jeg kan ikke rigtigt få den helt fjernet. Til kindernene bruger jeg Ceridal creme, men det er også som om, det ikke vil forsvinde. Lægen (da hun var 5 uger) mente ikke, at det var eksem.

Har du andre råd mod arp og kinderne, end det jeg allerede gør? Det forsvinder vel forhåbentligt på et tidspunkt. Men det går mig på, at jeg ikke kan få bugt med det.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Emilias mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig