Svar: Knuder i huden efter vaccination, manglede appetitspring og skrigeture

2. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Knuder i huden efter vaccination er helt normalt, det kan både skyldes at vaccinen ligger som et depot i huden, men også at der i forbindelse med stikket har været en lille blødning i underhuden, som ligesom danner en lille knude. Det er helt ufarligt og det forsvinder normalt at sig selv i løbet af nogle uger. Der kan godt være en lille smule ømhed, hvor knuden er, så man skal ikke trykke på det :o)

Med hensyn til manglende appetitspring, så er det også helt normalt. Hvis barnet lægges til brystet og får lov til at spise når det har lyst, så vil mange kvinder ikke opleve at barnet har appetitspring, fordi mælkemængden hele tiden vil regulere sig selv og dermed indstille sig på barnets behov - altså uden at man lægger mærke til det. Men hvis man ikke lader barnet die, når det viser behov, eller hvis man begynder at give barnet flaske, er inde i en stresset periode, bliver syg eller lignende, så vil man normalt opleve at mælkemængden falder og at barnet begynder at søge brystet ekstra meget for at få mælkemængden sat op igen.

Omkring appetitspring skriver sundhedsstyrelsen: "Flere undersøgelser viser, at når barnet bliver ammet efter behov, vil udbuddet hele tiden følge efterspørgslen, og mødrene oplever derforikke de såkaldte "appetitspring". Barnet regulerer løbende mælkeproduktionen og vil derfor ikke pludselig have behov for mere end moderen kan levere. Oplevelsen af appetitspring stammer fra en tid, hvor mødrene blev opfordret til at amme efter skema." Citat, sst. Amning - en håndbog for sundhedspersonale 2008.

At du lige nu oplever at din dreng har skrigeture og at det rent faktisk hjælper at lægge ham til brystet tænker jeg godt kan hænge sammen med et øget behov for lidt mere mælk. Du fortæller at du 'holder lidt igen' fordi du har haft fornemmelsen af at han overspiser og det kan være rigtigt, når man taler om et meget lille barn, men netop i 3-4 måneders alderen udvikler børn sig rigtig meget og det sker ofte, at barnet netop i denne alder får sværere ved at koncentrere sig om brystet. Det vil sige, at barnet lettere lader sig forstyrrer af andre ting og det begynder at spise mere kortvarigt og lader sig ligesom nøjes med lidt mindre. Derfor vil børn i denne alder ofte have behov for at blive lagt lidt ...

Annonce

... hyppigere til og det kan være fornuftigt i denne alder at se på om ikke man skal øge mælkemængden lidt netop ved lidt hyppigere amning.

Mange mødre oplever at de netop i denne alder føler de har mindre mælk, hvorfor de ofte begynder at supplere med flaske eller begynde med skemad (4 måneder) og nogle gange er det fornuftigt og et rigtigt valg. Men andre gange vil det være bedre at se om ikke man kan øge sin mælkemængde og dermed sikre barnet lidt ekstra modermælk fremfor at tilbyde andet ...

Jeg er derfor lidt stemt for at du forsøger at lægge din dreng til brystet, når han får sine skrigeture. Du fortæller at du oplever at det virker og samtidig lyder det i forhold til hans alder passende, at han lige får en amning ekstra. Det vil være helt fint og vil ikke gøre spor i forhold til hans vægt :o)

At han får sine skrigeture hænger netop også sammen med den udvikling han går igennem, hans opmærksomhed på verden og lyst til at opleve. Han sanser og fornemmer rigtig meget, skelner mere og mere imellem hvor han er, om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I starten, da din dreng var helt lille så kunne han knytte sine hænder, når du gav ham noget. Han blev stille og roligt bedre og bedre til at fokusere på ting, når du holdt f.eks. en rangle foran ham og nu er han nået dertil, hvor han bevidst begynder at tage ud efter ting. Det vil sige at han begynder at blive bedre til at styre sine arme og hænder - en udvikling som lyder simpel, men som faktisk er meget kompleks og som på sigt vil sætte ham i stand til at udvikle endnu flere færdigheder.

Han begynder at pludrer meget mere varieret og han begynder at kluk-le, en latter som kommer helt nede fra maven, det føles og lyder som om at han bobler over. Helt fantastisk, når det sker.

Alt det der sker med ham og hans lyst til at opleve, gør også at han har rigtig svært ved at give slip. Han vil ligesom ikke væk fra det, han vil opleve mere og mere og derfor bliver han nogle gange overtræt. Her hjælper det så at få ham til at amme ved brystet eller få ham til at sove fordi netop disse ting kan hjælpe ham til at koble fra og få bearbejdet lidt af det han oplever, hvorefter han så kan lidt igen:o)

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre