Brev:
Træt af natteroderi
2. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Træt af natteroderi
Hej Helen.
Tak for dit sidste svar. Ja jeg skriver altså igen, da der stadig er en del aften uro og natte roderi til trods for, jeg har fuldt dine tidligere råd.
Min datter er nu 6 mdr (født en måned før tid). Jeg er ved at være træt af, at hun er meget vågen/urolig om aftenen samt vågner ofte om aftenen og natten, og kun finder trøst ved brystet. Håber derfor du kan hjælpe mig med nedenstående spørgsmål.
Vores rytme ser nogenlunde således ud på nuværende tidspunkt:
Vågner kl ca. 6 og ammes.
Sover først kl ca. 7.15 igen i ca. 30-40 min.
Ammes inden lur.
v. 9.30-10 tiden: puttes og vækkes efter ca. 1½time.
Middag: Ammes efter lur og får herefter kartoffelmos med grønt og lidt sovs- det glider lidt trægt de kartofler...
ammes inden lur.
v. 14 tiden: puttes til lur og sover ofte ca. 2-2½ time. (Hun blir puttet kl ca. 14 da det skal passe med afhentning af min søn).
Eftermiddag: ammes
Aften: Hj.lavet risgrød med frugt, hvor hun spiser rigtig godt.
Ammes.
Bades/vaskes og puttes ca. v 20 tiden. Men har ofte haft brug for at sove 20-40 min inden eller lige efter aftensmaden.
Når hun puttes føste gang vågner hun efter ca. 20 -30 min og det er uanset om klokken er 19.30 eller 21 eller 22.
Sådan fortsætter aftenen og natten også, hvor hun våger ca. hver time.
Hun er ikke rigtig vågen, men starter med at ligge og rode rundt, sutte på fingre, dynen, bamsen osv. Og til sidst skriger hun meget. Har forsøgt at berolige hende i sengen med berøring, stemme, sut osv. Men sutten tager hun absolut ikke!!!
Det eneste som hjælper en at lægge til brystet, hvor hun da også tit spiser en del men andre gange bare sutter for at sove. Men en time efter er det galt igen. Når klokken nærmer sig 3-4 tiden nupper jeg hende over i sengen og lader hende ligge ved brystet, da jeg også trænger til lidt søvn - vi står op kl 6 herhjemme nemlig (min mand skal på arbejde og min søn på 3½ skal i dagpleje).
Det er ved at have stået på i en 3 mdr nu og jeg savner lidt sammenhængende søvn, samt ro om aftenen til evt en film :-). Vi har prøvet at give flaske, men den nægter hun at tage.
Om dagen sover hun fint op til 3 timer i vognen, hvis vi ikke vækker hende. Dog græder hun sig i søvn deri mens jeg ruller med hende, imens hun sutter på hænder, dyne osv.
Disse spørgsmål dukker op:
Er rytmen helt galt hos os?
Nogen forslag til hvorfor hun vågner så hurtigt igen om aftenen og hvad vi kan gøre? Har overvejet om det er ørerne, men så burde hun heller ikke kunne sove så godt om dagen i vognen.
Hvor længe bør hun kunne være vågen i træk om dagen nu? Og hvor mange lure-2 eller 3? Jeg synes altid hun virker træt og pjevset efter en times tid vågen - så piver hun, gnider øjne osv....
Hvor længe bør jeg "suttetræne" med hende endnu inden jeg opgiver? Har forsøgt at duppe den i sukkervand og mælk-men nej tak!
Bør jeg snart give 3. skemåltid? selvom hun er født en måned før tid, hvornår må hun så få havregrød og øllebrød?
Er hun mon sulten om natten?
Bør jeg give babymælk af kop i stedet for vand?
Håber virkelig du har nogle gode råd til mig/os :-)
Med venlig hilsen
Christina