Træt af natteroderi

2. marts 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Træt af natteroderi

Hej Helen.

Tak for dit sidste svar. Ja jeg skriver altså igen, da der stadig er en del aften uro og natte roderi til trods for, jeg har fuldt dine tidligere råd.

Min datter er nu 6 mdr (født en måned før tid). Jeg er ved at være træt af, at hun er meget vågen/urolig om aftenen samt vågner ofte om aftenen og natten, og kun finder trøst ved brystet. Håber derfor du kan hjælpe mig med nedenstående spørgsmål.

Vores rytme ser nogenlunde således ud på nuværende tidspunkt:

Vågner kl ca. 6 og ammes.
Sover først kl ca. 7.15 igen i ca. 30-40 min.
Ammes inden lur.
v. 9.30-10 tiden: puttes og vækkes efter ca. 1½time.
Middag: Ammes efter lur og får herefter kartoffelmos med grønt og lidt sovs- det glider lidt trægt de kartofler...
ammes inden lur.
v. 14 tiden: puttes til lur og sover ofte ca. 2-2½ time. (Hun blir puttet kl ca. 14 da det skal passe med afhentning af min søn).
Eftermiddag: ammes
Aften: Hj.lavet risgrød med frugt, hvor hun spiser rigtig godt.
Ammes.
Bades/vaskes og puttes ca. v 20 tiden. Men har ofte haft brug for at sove 20-40 min inden eller lige efter aftensmaden.
Når hun puttes føste gang vågner hun efter ca. 20 -30 min og det er uanset om klokken er 19.30 eller 21 eller 22.
Sådan fortsætter aftenen og natten også, hvor hun våger ca. hver time.

Hun er ikke rigtig vågen, men starter med at ligge og rode rundt, sutte på fingre, dynen, bamsen osv. Og til sidst skriger hun meget. Har forsøgt at berolige hende i sengen med berøring, stemme, sut osv. Men sutten tager hun absolut ikke!!!
Det eneste som hjælper en at ...

Annonce

... lægge til brystet, hvor hun da også tit spiser en del men andre gange bare sutter for at sove. Men en time efter er det galt igen. Når klokken nærmer sig 3-4 tiden nupper jeg hende over i sengen og lader hende ligge ved brystet, da jeg også trænger til lidt søvn - vi står op kl 6 herhjemme nemlig (min mand skal på arbejde og min søn på 3½ skal i dagpleje).

Det er ved at have stået på i en 3 mdr nu og jeg savner lidt sammenhængende søvn, samt ro om aftenen til evt en film :-). Vi har prøvet at give flaske, men den nægter hun at tage.
Om dagen sover hun fint op til 3 timer i vognen, hvis vi ikke vækker hende. Dog græder hun sig i søvn deri mens jeg ruller med hende, imens hun sutter på hænder, dyne osv.

Disse spørgsmål dukker op:

Er rytmen helt galt hos os?
Nogen forslag til hvorfor hun vågner så hurtigt igen om aftenen og hvad vi kan gøre? Har overvejet om det er ørerne, men så burde hun heller ikke kunne sove så godt om dagen i vognen.

Hvor længe bør hun kunne være vågen i træk om dagen nu? Og hvor mange lure-2 eller 3? Jeg synes altid hun virker træt og pjevset efter en times tid vågen - så piver hun, gnider øjne osv....

Hvor længe bør jeg "suttetræne" med hende endnu inden jeg opgiver? Har forsøgt at duppe den i sukkervand og mælk-men nej tak!

Bør jeg snart give 3. skemåltid? selvom hun er født en måned før tid, hvornår må hun så få havregrød og øllebrød?
Er hun mon sulten om natten?

Bør jeg give babymælk af kop i stedet for vand?

Håber virkelig du har nogle gode råd til mig/os :-)

Med venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder