Knuder i huden efter vaccination, manglede appetitspring og skrigeture

2. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Knuder i huden efter vaccination, manglede appetitspring og skrigeture

Hej Helen

Jeg har 3 spørgsmål til dig, hvoraf de to vist er hurtige og nemme, så dem starter jeg lige med, mens det tredie kræver lidt uddybelse.

Jeg har en søn på 3½ måned, som fik sin 3-måneders vaccination for 1½ uge siden. Han var fuldstændig upåvirket af det og fik hverken feber eller blev pjevset. Det gjorde alle andre i mødregruppen - og vi blev også advaret om det hos lægen! Så vi slap formentlig meget heldigt dér. Men dér hvor han blev stukket i lårene, har han ligesom to "knuder" indeni låret på størrelse med en rosin. Jeg går ud fra, at de forsvinder af sig selv (ved at voksne kan få det ved stivkrampevaccination), men skal jeg være bekymret, når de stadig er der 1½ uge efter vaccination?

Min søn har ikke haft nogle appetitspring, og det undrer mig lidt. Han er meget stor og vejer faktisk over 8 kg i dag godt 15 uger gammel. Han trives virkelig fint forsåvidt angår højde og vægt. Ammes 100%, og jeg har meget mælk (og åbenbart også fed mælk). Jeg ammer ham 6-7 gange dagligt med 2½-5 timer imellem. Kortest interval om aften. Det kører ret fast efter en rytme, omend han sommetider springer et måltid over om dagen, fordi han får sovet sig fra det... Han har et fantastisk godt sovehjerte! Det undrer mig bare, at hvis han skal spise 1/6 af sin vægt om dagen, så er det jo ret meget for en knægt på nu godt 8kg, så hvorfor ingen appetitspring? Han har altid (bortset fra lige i beg.) spist de der 6-7 gange dagligt, men er det stadig nok? Han vejede 3600 g ved fødslen og er født helt normalt i uge 38+6. Han blev dog taget med sugekop, men ellers var det problemfrit.

Og så det tredie lidt sværere spørgsmål. Han er begyndt at få nogle gevaldige skrigeture, som jeg har svært ved at finde forklaring endsige løsning på! Han har haft lidt kolik, men det skulle jo være overstået nu. Og er det sådan set også. Det har ikke været så slemt endda, men fra ca. kl. 15 om eftermiddagen til han blev lagt i seng ca. kl. 20, var han grædende/klynkende/skrigende undtagen, hvis man gik rundt med ham på underarmen! Så var der ikke en pind i vejen, og han betragtede nogenlunde glad verden omkring sig. Det var bare MEGET hårdt for armene! Dette "kolik" har dog været aftagende i en lille måneds tid nu, og vi har i flere uger ikke behøvet at gå rundt med ham i "kolik-grebet".

Men ...

Annonce

... nu kan han til gengæld få sig nogle skrigeture (har stået på en lille uges tid), så man tror hele verden ramler for ham! De kan komme både formiddag, eftermiddag og aften og vare fra 15 minutter til 1 time. Han bliver helt blå i hovedet og er utrøstelig. Det kan komme, fordi jeg forsøger at lægge ham til en lur (som altid foregår i barnevognen enten ude eller inde under trappen). Sove vil han bare ikke, selvom han viser tydelige træthedstegn. Det kan også komme mere pludseligt, hvor han måske næsten lige har sovet... og HAR fået mad, og bleen er også klaret. Utilfreds er han bare. Så må vi gå rundt med ham og forsøge vores bedste, indtil jeg kan lægge ham til brystet igen. Dét stopper gråden. Også selvom det måske er blot en time siden, han spiste sidst. Han virker dog ikke sulten. Det beroliger ham vist bare, at få brystet i munden!

Forleden formiddag skulle vi køre på visit, og han græd utrøsteligt, indtil vi havde kørt i 15 minutter. Så faldt han i søvn (sikkert af udmattelse), og der var ikke mere den dag! Et par gange har det hjulpet lidt af lægge ham på puslebordet, som han elsker, befri ham for alt tøjet og så føntørre ham! Men kun så længe han lå der. Kun mad eller søvn har stoppet det helt.

Altså virker kun en lur eller mad. Problemet er bare, at han er IKKE til at få til at sove, når han er i det humør. Og brystet varer jeg mig lidt for, fordi han er så tung, som han er. Han døjede helt klart med overspisning i starten af sit liv, så jeg har måttet "rationere" (i samråd med sundhedsplejersken) hans måltider for ham, fordi han ikke selv kunne finde ud af det og bad om mad, når han vist "blot" havde ondt i maven. Af den grund har han nok også fået lidt rigeligt at spise den første måneds tid af sit liv, hvorfor han er en godt buttet dreng i dag.

Men hvad kan de der skrigeture skyldes? Jeg kan ikke se et mønster. Og hvad kan jeg dog stille op, når han græder så utrøsteligt? Det gør ondt i mit hjerte, at jeg ikke kan trøste ham!

Det skal i øvrigt også lige tilføjes, at han ikke er et stille barn, som gider at ligge på aktivitetstæppe, sidde i skråstol eller andet ret længe ad gangen. Nogle dage slet ikke. Så vil han kun sidde på skødet, hænge på skulderen eller lign. Men ellers så er han faktisk et glad barn i trivsel

Med venlig hilsen
den bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.