Svar: Meget tør hud
25. februar 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Lea
Der findes et utal af cremer, lotions osv. på markedet og det kan ofte være rigtig svært at finde rundt i den jungle. Ofte er det også nødvendigt at skifte lidt ligesom du allerede gør, fordi huden nogle gange kan have behov for mere fedtstof end andre gange. Behovet kan også variere efter årstid osv.
Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.
En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Områder af huden, der er direkte udsat for frost/kulde, bør ikke være smurt med lotion, pga det høje vandindhold.
En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud.
En fedtcreme har et fedtindhold på ca 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt hvis huden er meget tør.
En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning.
Lidt olie i badevandet eller vask med pH-venlig sæbe vil ofte være en god idé og på kinderne og i ansigtet vil han måske have behov for lidt ekstra beskyttelse i form af en federe creme (det kunne sagtens være Locobase Repair). På kroppen kan du også bruge en creme eller lotion efter behov og også efter bad og her er Dermas produkter et godt bud, ligesom du også kan bruge apotekets egen Cosmea-serie. Vælg altid produkter uden parfume og skadelige parabener.
Så ingen fast vidundercreme, desværre! Det er ofte nødvendigt at skifte lidt imellem de forskellige cremetyper netop afhængigt at vejr, vind, årstid og hvor på kroppen problemerne er :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske