Svar: Søvn, gråd og amning
24. februar 2009
Alder:
2 mdr.
Kære forældre
Tillykke med jeres lille dreng, velkommen til min side og tak for jeres brev :o)
Når jeg læser beskrivelsen af jeres lille dreng, så får jeg mange forskellige tanker. Der kan være flere årsager til at han spiser, sover, græder osv. som han gør. Jeg vil derfor give lidt forslag til hvad det kan handle om og hvad I kan gøre ved det, og så må I selv vælge til og fra.
Jeg kan godt forstå at din hustru overvejer at stoppe amning, for det er enormt frustrerende, at have fornemmelsen af ikke at kunne tilfredsstille sit barn ved brystet. Du fortæller at jeres dreng allerede på sygehuset blev tilbudt erstatning og at amningen lige fra starten har været svær. Du fortæller også at han ofte bliver frustreret ved brystet, slipper, græder, skriger, spjætter osv. og samtidig fortæller du at I giver flaske om natten, da han på mme kan sove i 3 timer, på modermælk melder han sig altid efter en time.
Det lyder hos jer som om at jeres dreng ikke bliver mæt nok på modermælk. Det betyder ikke at mælken ikke er god nok, men din hustru har sandsynligvis ikke mælk nok til at kunne sikre hans behov. Mit skøn er altså at jeres dreng bliver frustreret og irriteret ved brystet fordi mælken ikke løber hurtigt nok til, han skal arbejde ekstra for føden. Når mælken så er løbet til (der hvor I let kan klemme det ud), så spiser han og virker umiddelbart tilfreds, falder til ro, men sover så kortvarigt - han har ikke fået nok at spise.
Jeres sundhedsplejerske har af denne grund også anbefalet at I starter med at give ham lidt mme, så han får lidt i maven, kan smage at det er madtid og når han derefter bliver lidt mere rolig, så vil han gerne spise ...
Det at I giver flaske med mme om natten nedsætte mælkeproduktionen, hver gang man erstatter en amning med flaske, så produceres der mindre og mindre mælk. Det er derfor en god idé at supplere hver amning med en flaske mælk, fremfor at erstatte en amning med en flaske. Det vil sige, at I skal forsøge at følge en rytme som lyder således:
Start med at amme ham, forsøg at holde ham igang ved brystet, så han spiser så effektivt som muligt. Når han herefter bliver træt og er ved at falde i søvn, så skifter I ham så han vågner op til dåd igen og så tilbyder I ham en flaske. På den måde bliver mor stimuleret og producerer mælk og jeres dreng får den ekstra mælk han har behov for, så han derefter kan sove et lidt længere stræk.
Næste gang han vågner, så starter mor med at amme fra det andet bryst, skifter ham og supplerer så med flaske inden han igen skal sove.
I skal gå ud fra at han normalt ikke bør være vågen i mere end ca 2 timer af gangen. Nogle gange er han måske kun vågen i 45 minutter, andre gang i 2½ time - men som udgangspunkt altså ikke mere end et par timer af gangen.
Det er en rigtig god idé at svøbe ham og du kan her overveje om ikke du skal prøve at svøbe ham netop i forbindelse med skiftning således at han ligger svøbt, når han får sin flaske. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme og det vil netop forhindre at han mærker skiftet mellem favn og lift så tydeligt, når I lægger ham fra jer. Se også bogen "Svøb dit barn", som I finder i min bogguide.
Prøv også at se om ikke han vil have en sut, selvom han måske har afvist den indtil nu, så kan det godt tænkes at han vil og kan have glæde af den. Prøv med forskellige slags, en sut sætter gang i tarmperistaltikken og fører maden og også luften igennem systemet. En sut kan derfor være en rigtig god idé, når han efter et måltid skal have hjælp til at overgive sig til søvnen og finde ro.
Lad sutten indgå som en del af putteritualet, træk gerne en stofble igennem suttens ring, så han har en klud ved ansigtet. Den kan hjælpe ham med at holde sutten ved munden og samtidig associerer den lidt som når han ligger ved brystet, hvor han jo også mærker mors bryst mod sin kind.
Så for at gentage: Start derfor med at amme ham, sørg for at holde ham igang ved brystet, så han spiser effektivt, synker osv. Skift ham, så han atter vågner op til dåd, svøb ham og tilbyd ham så ekstra mad på flaske. Herefter får han så sin sut og sutteklud.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut (hvis han vil have den). Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, storebrors leg eller lignende. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke bliver for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt at I løsner på klædet, så han kan komme af med varmen eller sørger for at han står køligt, når han sover :o)
Derudover tænker jeg, at det vil hjælpe jer at være opmærksomme på hans bevidsthedsstadier. I skal prøve at lægge mærke til hans signaler. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Mit råd til jer er altså at I prøver at lægge mærke til hvilken bevidsthedstilstand han er i. Nogle gange prøver I måske at putte ham lidt for tidligt, måske prøver I at putte ham der hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt ... Modsat, så putter I ham også nogle gange for sent, han får lov til at kigge for meget og skal hjælpes til at koble fra overfor verden, så han kan sove.
At han græder meget kan skyldes at han er sulten og har brug for mere mad. Det kan skyldes at han er overtræt og har brug for mere søvn, det kan skyldes at han har brug for at blive taget op, holdt om, vugget, talt med osv. Prøv at se i min artikelsamling "Når det lille barn græder".
Gråd kan også skyldes at han har ondt og da din hustru også har smerter i brystet, så bør I overveje om de begge kan have en svampeinfektion. Det er her vigtigt at begge bliver behandlet også selvom måske kun den ene har symptomer. Det er meget normalt at mødre får svamp på brystet og at børn får svamp i munden og det er utroligt smertefuldt.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske