Søvn, gråd og amning

24. februar 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvn, gråd og amning

Hej Helen

Vi er et fortvivlet forældrepar som har nogle problemer med vores lille søn med søvn, gråd, amning og mavekneb.

Alexander kom til verdenen den 2. januar 2009 og fødslen var uden problemer og gik godt. Alexander fik ingen fysiske men af fødslen. Vejede 3.260 gram og målte 50 cm.

Alle foreløbige test er gået over forventning og han er langt fremme i sin udvikling ifølge Sundhedsplejersken.

Han er født 11 dage for sent, havde termin 22. december 2008.

Alexander er ikke god til at gylpe, men prutter i stedet for meget. Han har afføring 2-3 gange dagligt.

1. Amning

Allerede på hospitalet havde min kone svært ved amningen, da mælken ikke var løbet til og derfor fik han tilskud.

I perioden hvor vi har været hjemme havde min kone først en succesfuld amning i uge 3, men selve amningen foregår på den måde:

Han bliver lagt til brystet og begynder at græde/babyskrig, så stivner han i kroppen og laver krampelignende spjæt i 5-10 minutter.

Når dette er ovre, så spiser han først, efter 10 minutter ved brystet falder han i søvn.

Vi vækker ham let og så starter vi igen med stivhed/krampe og gråd.

Vi havde nævnt det til sundhedsplejersken og hun anbefalede, at vi gav ham lidt MME til at få ham rolig og så prøve.

Dette sker oftest hver dag fra 16.00-04.00, mens resten af tiden ved brystet er lettere, men samme tegn.

Hvis han kun får brystmælk er han sulten igen efter 1 time, han tisser det straks ud.

Vi har på baggrund af dette, haft ham forbi en kiropraktor sidste onsdag og hun oplyste, at han havde lidt ømhed ved lænden og i højre side af nakken.

Min kone overvejer stærkt om hun skal stoppe amningen og give ham MME, da amningen er et rent helvede, for det ikke er ikke synderligt sjovt, at føle, at ens unge virker konstant sulten samt smerterne i brysterne.

Suttebrikker er forsøgt, men det afviser Alexander. Der er masser af mælk i brysterne kan vi se ud af bløde tryk, hvor der kommer en stråle.
Kan der være for lidt næring i ...

Annonce

... brystet?

2. Gråd

Vi er i tvivl om han er i gang med et tigerspring, da han i uge 6 viste alle tegn på Tigerspring 2, men mestrer allerede mange af de tegn man ser i Tigerspring 3.

Han har siden i fredags grædt rigtig meget, det er ikke 3 timer i rap (kolik), men 1 time ad gangen i op til 8 gange dagligt.

Kan græderiet være en følge af de nu 2 kiropraktor behandlinger. Igår kunne jeg (far) slet ikke røre ham før han startede med at græde igen. (ingen tryghed hos mig)

Gråden er ikke stille og klukkende, men voldsom og han bliver helt rød i hovedet.

3. Søvn

Da Alexander ikke sov den første uge efter vi kom hjem fra hospitalet, så har vi forsøgt, at indføre et sove/putteritual uden, at forvente, at han vil kunne huske det, men mere for at give ham tryghed omkring søvnen.

Men han sover næsten ikke og det kan måske give anledning til gråden ovenfor.

Den typiske dag fra klokken 0.00-24.00 er:

Falder i søvn klokken 22.30 og sover til 01.45. (har forsøgt senere, men samme tid for opvågning)

Da amning betyder at han vågner hver time, så får han ofte MME om natten, da amning ikke fungere så optimalt (se ovenfor).

Hvis han får brystmælk vågner han hver time, mens han sover 3 timer ved MME.

Han vågner ca. klokken 04.45/05.00 og er vågen, han falder til ro igen, når jeg skal på arbejde ca. 07.00/08.00. Herefter sover han til klokken 11.00.

Fra klokken 11.00 - 22.30 er han vågen og sover maksimalt 2-3 timer fordelt på 20 minutter her og der.

Han bliver ikke overstimuleret af f.eks. tv eller andre medier.

Det vil sige, at han sover 8-10 timer dagligt, hvor de kloge siger 15-17 timer indtil barnet er 3 mdr.

Vi føler ikke, at vi gør noget forkert, men han er så nysgerrig og skal se alt og vil ikke gå glip af noget, så meget, at han får røde øjne.

Hvordan kan vi ændre hans rytme?

4. Mavekneb

Han har mange mavekneb stadigvæk og de smerter ham kan vi se, selv prutter gør, at han går i gråd, nogle forslag til afhjælpning af disse smerter?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor