Svar: Mad, mælk, aktiviteter osv.
23. februar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Jeres plan for dagen ser rigtig fin ud og jeg har ikke umiddelbart store ændringer til den. I forhold til Majas alder, så er det helt relevant med 4 flasker dagligt og hendes indtag på ca 650ml er helt okay. Hun lyder til at styre dette godt og jeg går ud fra at hun også får vand af kop til hvert måltid, hvilket også tæller med i væskeregnskabet :o)
Det næste I skal igang med er lidt mere familiemad, det vil sige lidt mere kød, fisk, ris, pasta, brød med forskelligt smørbart pålæg osv. Og i takt med at hun bliver omkring 8 måneder vil hun blive bedre til at tygge. Det er fint at du forsøger med lidt rugbrødsstænger og lignende her i starten, ligesom hun også kan få kogte blomkål-, broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende at sidde med og så kan du stille og roligt forsøge med lidt ris med lidt sovs (boller i karry) og lignende retter og gå over til lasagne, pasta med kødsovs, indmaden af en frikadelle, lidt farsbrød og lignende i takt med at hun bliver bedre og bedre til at tygge. Det skal naturligvis i startet tilpasses hendes mundmotoriske evner.
Med hensyn til motorisk udvikling, så er det rigtig godt at lade hende hoppe på jeres skød og også her vil hun i takt med at hun bliver ældre, synes det er sjovt, når det bliver lidt vildere lege - de fleste børn vil i 8 måneders alderen synes at ride-ranke-leg er rigtig sjovt. Kender du den gamle leg:
* Hvad siger bondemandens hest: gumpelis, tumpelis, gumlelis, tumpelis - hvor hun sidder på dit skød og hopper stille
* Hvad siger herremandens hest: trave, trav-trav, trave, trav-trav - hvor hun hopper lidt hurtigere på dine lår
* Hvad siger kongens hest: åhh hoppigaloppi, åhh hoppigaloppi - hvor ridebevægelserne bliver hurtigere og hurtigere og tilsidst lader du hende glide ned imellem dine knæ.
Når hun lærer legen at kende vil hun elske den og forventningen om hvad der vil ske.
Man kan også lege gi-tag-leg, hvor du tilbyder hende legetøj og siger "værsgo" og lidt efter rækker hånden frem i forventning om at få det tilbage og siger "tak".
Luftture er sjove, det er sjovt at blive gynget, danset med, vugget, bevæget. Lege med lyde er sjovt, borte-tit er sjovt osv.
De fleste børn vil i 9-12 måneders alderen begynde selv at rejse sig op ved tingene og når de selv begynder på det, er de parate og benene vil der kunne bære dem kortvarigt. Det er ofte også i denne alder at børn begynder at kunne følge en opfordring som "Kan du vinke?", "Klappe kage", "sige som en hund" osv.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske