Mad, mælk, aktiviteter osv.

23. februar 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Mad, mælk, aktiviteter osv.

Hej Helen,

Så er Maja blevet 7 mdr. og det går stærkt med udviklingen.

Efter sidste brev besluttede vi os for at prøve og droppe natselen og lave sovetræning. Vi brugte op/ned metoden og lidt nusen på ryggen. Efter 5 dage lagde hun sig til at sove uden vrøvl i sengen og der er kun små tilbagefald med brok fordi hun vil op igen. Det er kun i starten hvor hun ikke kan/vil sove og når hun vågner for at spise, at hun vender sig om på maven. Så det er fint.

Jeg ville gerne have input til en madplan, som er god for hendes alder. Der er også lige det med mælken. Lige nu får hun 4 flasker. Én ved puttetid, én mellem 23-02, én tidlig morgen eller før formiddagslur og én inden eftermiddagsluren. Ofte springer vi den tidlig morgen over, specielt hvis hun er vågnet sent til den sene flaske og fordi hun ellers ikke vil have morgenmad. Så får hun den inden formiddagsluren i stedet for.

6/6.30: Vågner og op
7.00/7.30: Havregrød m. jordbær el. øllebrød, vand i kop
8.30/9.30: puttes til lur, evt. med flaske (spiser 80-100ml)
11.30/12: Grød m. grøntsagsmos. Sidder med et hjemmelavet microrugbrød i hånden og gnasker i
12.30/13: Frugtmos m. lactolose
13.30: Flaske (ca. 150ml), puttes til lur.
15.30/16: Frugt
17: Grøntsagsmos, lidt grød som basis, lidt tomatsovs m. kød
18.30: Flaske (ca. 200ml) og sover kl 19
23/02: Flaske (ca. ...

Annonce

... 200ml)

Er det ok med mælk? Hun får ikke om eftermiddagen, da hun ellers ikke spiser noget til aften, som allerede ligger kl 17, da hun ellers ikke drikker ret meget mælk inden puttetid ;o(
Hun er rigtig træt når hun puttes. I løbet af dagen sover hun mellem 3-4 timer fordelt på 2 lure.

Jeg blender stadig mosen, men hun får frugt i stykker og jeg er så småt begyndt med at prøve at give hende lidt opblødet (i MME) rugbrødstykker, som hun godt kan lide, men hun skal lige vende sig til at det er i bider.

Hun har længe stået og roket på alle 4 og kan godt finde ud af at flytte benene, men ikke armene. Derimod har hun trukket/skubbet sig fremad i højere og højere fart de sidste 14 dage og nu bevæger hun sig overalt i huset hvor jeg er. Når hun er træt kommer hun hen og hægter sig fast i mit bukseben for at komme op og så er humøret fint igen...

Hvornår er benene stærke nok til at stå på selv? Hun elsker at hoppe på vores skød og vil meget gerne stå op hos os hele tiden.

Har du nogle ideer til aktiviteter til hende nu? Det kan nogle gange være svært at finde på noget nyt. Hun sidder uden hjælp og leger, dog har jeg altid en pude eller et ben bag ved hende for hun kan stadig falde bagover en sjæden gang når hun er træt. Hun pludre løs og elsker musik, babysalmesang er hun glad for, men hvornår vil hun kunne klappe kage osv.?

Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.