Brev:
Mad, mælk, aktiviteter osv.
23. februar 2009
Alder:
7 mdr.
Mad, mælk, aktiviteter osv.
Hej Helen,
Så er Maja blevet 7 mdr. og det går stærkt med udviklingen.
Efter sidste brev besluttede vi os for at prøve og droppe natselen og lave sovetræning. Vi brugte op/ned metoden og lidt nusen på ryggen. Efter 5 dage lagde hun sig til at sove uden vrøvl i sengen og der er kun små tilbagefald med brok fordi hun vil op igen. Det er kun i starten hvor hun ikke kan/vil sove og når hun vågner for at spise, at hun vender sig om på maven. Så det er fint.
Jeg ville gerne have input til en madplan, som er god for hendes alder. Der er også lige det med mælken. Lige nu får hun 4 flasker. Én ved puttetid, én mellem 23-02, én tidlig morgen eller før formiddagslur og én inden eftermiddagsluren. Ofte springer vi den tidlig morgen over, specielt hvis hun er vågnet sent til den sene flaske og fordi hun ellers ikke vil have morgenmad. Så får hun den inden formiddagsluren i stedet for.
6/6.30: Vågner og op
7.00/7.30: Havregrød m. jordbær el. øllebrød, vand i kop
8.30/9.30: puttes til lur, evt. med flaske (spiser 80-100ml)
11.30/12: Grød m. grøntsagsmos. Sidder med et hjemmelavet microrugbrød i hånden og gnasker i
12.30/13: Frugtmos m. lactolose
13.30: Flaske (ca. 150ml), puttes til lur.
15.30/16: Frugt
17: Grøntsagsmos, lidt grød som basis, lidt tomatsovs m. kød
18.30: Flaske (ca. 200ml) og sover kl 19
23/02: Flaske (ca. 200ml)
Er det ok med mælk? Hun får ikke om eftermiddagen, da hun ellers ikke spiser noget til aften, som allerede ligger kl 17, da hun ellers ikke drikker ret meget mælk inden puttetid ;o(
Hun er rigtig træt når hun puttes. I løbet af dagen sover hun mellem 3-4 timer fordelt på 2 lure.
Jeg blender stadig mosen, men hun får frugt i stykker og jeg er så småt begyndt med at prøve at give hende lidt opblødet (i MME) rugbrødstykker, som hun godt kan lide, men hun skal lige vende sig til at det er i bider.
Hun har længe stået og roket på alle 4 og kan godt finde ud af at flytte benene, men ikke armene. Derimod har hun trukket/skubbet sig fremad i højere og højere fart de sidste 14 dage og nu bevæger hun sig overalt i huset hvor jeg er. Når hun er træt kommer hun hen og hægter sig fast i mit bukseben for at komme op og så er humøret fint igen...
Hvornår er benene stærke nok til at stå på selv? Hun elsker at hoppe på vores skød og vil meget gerne stå op hos os hele tiden.
Har du nogle ideer til aktiviteter til hende nu? Det kan nogle gange være svært at finde på noget nyt. Hun sidder uden hjælp og leger, dog har jeg altid en pude eller et ben bag ved hende for hun kan stadig falde bagover en sjæden gang når hun er træt. Hun pludre løs og elsker musik, babysalmesang er hun glad for, men hvornår vil hun kunne klappe kage osv.?
Rikke