Motorik - 13 mdr.

23. februar 2009

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Motorik - 13 mdr.

Kære Helen.

Emil er nu snart 13 mdr. Han er en dejlig, interesseret, glad og snakkende dreng. Spiser nærmest alt der bliver serveret for ham og sover fra 19 aften til 7-7.30 næste morgen, medmindre han skal tidlig op og i dagpleje.

Emil har ikke været så hurtig fremme rent grovmotorisk. Til gengæld har han altid været meget snakkende og god til at sidde og koncentrere sig om sit legetøj. Indtil han var næsten 11 mdr. sad han kun og kom ingen vegne. Han begyndte så at ”numse” sig af sted, hvor han bruger armene til at trække sig frem, samtidig med han svinger numsen fra side til side og glider med benene hen over gulvet. Han har aldrig været glad for at ligge på maven, og ofte har han kunne være sur i op til 10 min bagefter han har ligget 30 sekunder på maven. Så derfor har vi aldrig været gode til lade ham ligge på maven, og det er højest sandsynlig også grunden til han aldrig har lært at kravle.

Han vil enormt gerne stå ved noget (bord, mor og far, stole osv.). Han kan sagtens stå selv, hvis han bliver gjort opmærksom på at vi ikke har ved ham. Og Han kan også finde ud af selv at sætte sig, hvis han synes det bliver for farligt. Det sker med et ordentligt bump. Hvis ...

Annonce

... vi har ved ham, kan han godt finde på bare at falde og dingler af sted.

Her tænker jeg om vi kan hjælpe ham med at lære selv at komme op at stå? Når han sidder på numsen, tror han bare at han kan strække benene ligesom når vi hjælper ham. Han har jo aldrig lært det med at komme op på knæ, hvilket vel er den rigtige måde at gøre det på? Han kan stadig heller ikke komme fra liggende og op at sidde. Han vender sig højest om på maven og bliver sur. Hvordan kan vi støtte ham bedst i det? Det bekymre mig også om han kan få dårlig ryg, når han ”sidder” så meget som han gør. Der er jo en del belastning på den lille ryg dagen igennem?

Emil er også en del ”morglad” for tiden. Er normalt meget glad for sin far, men i disse tider, vil han hænge på mig konstant. Der er dog ikke noget når de er alene eller han er i dagpleje. Kan det have noget med hans udvikling at gøre? Jeg har lagt mærke til at han er begyndt at pege på alt og munden står ikke stille på ham. Jeg giver ham alt den tryghed og kærlighed han brug for. Han har også været rigtig meget syg lige siden han startede i dagpleje i november.

Håber du kan hjælpe mig lidt til hvordan vi kan støtte Emil.

Mange hilsner Mona

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!