Brev:
Motorik - 13 mdr.
23. februar 2009
Alder:
13 mdr.
Motorik - 13 mdr.
Kære Helen.
Emil er nu snart 13 mdr. Han er en dejlig, interesseret, glad og snakkende dreng. Spiser nærmest alt der bliver serveret for ham og sover fra 19 aften til 7-7.30 næste morgen, medmindre han skal tidlig op og i dagpleje.
Emil har ikke været så hurtig fremme rent grovmotorisk. Til gengæld har han altid været meget snakkende og god til at sidde og koncentrere sig om sit legetøj. Indtil han var næsten 11 mdr. sad han kun og kom ingen vegne. Han begyndte så at ”numse” sig af sted, hvor han bruger armene til at trække sig frem, samtidig med han svinger numsen fra side til side og glider med benene hen over gulvet. Han har aldrig været glad for at ligge på maven, og ofte har han kunne være sur i op til 10 min bagefter han har ligget 30 sekunder på maven. Så derfor har vi aldrig været gode til lade ham ligge på maven, og det er højest sandsynlig også grunden til han aldrig har lært at kravle.
Han vil enormt gerne stå ved noget (bord, mor og far, stole osv.). Han kan sagtens stå selv, hvis han bliver gjort opmærksom på at vi ikke har ved ham. Og Han kan også finde ud af selv at sætte sig, hvis han synes det bliver for farligt. Det sker med et ordentligt bump. Hvis vi har ved ham, kan han godt finde på bare at falde og dingler af sted.
Her tænker jeg om vi kan hjælpe ham med at lære selv at komme op at stå? Når han sidder på numsen, tror han bare at han kan strække benene ligesom når vi hjælper ham. Han har jo aldrig lært det med at komme op på knæ, hvilket vel er den rigtige måde at gøre det på? Han kan stadig heller ikke komme fra liggende og op at sidde. Han vender sig højest om på maven og bliver sur. Hvordan kan vi støtte ham bedst i det? Det bekymre mig også om han kan få dårlig ryg, når han ”sidder” så meget som han gør. Der er jo en del belastning på den lille ryg dagen igennem?
Emil er også en del ”morglad” for tiden. Er normalt meget glad for sin far, men i disse tider, vil han hænge på mig konstant. Der er dog ikke noget når de er alene eller han er i dagpleje. Kan det have noget med hans udvikling at gøre? Jeg har lagt mærke til at han er begyndt at pege på alt og munden står ikke stille på ham. Jeg giver ham alt den tryghed og kærlighed han brug for. Han har også været rigtig meget syg lige siden han startede i dagpleje i november.
Håber du kan hjælpe mig lidt til hvordan vi kan støtte Emil.
Mange hilsner Mona