Svar: Barn nr. 2 - 21 mdr.

27. januar 2009

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Theas mor

Det er dejligt at have børn, ingen tvivl om det. Men det kræver også tid og overskud og det er utroligt vigtigt at man ikke får børn for børnenes skyld, men får dem for sin egen skyld. Derfor er det også rigtig vigtigt at man føler at nu er tiden den rette.

Du har skrevet til mig tidligere omkring dine overvejelser - for og imod og jeg tror som du, at I nok skal få nr. to på et eller andet tidspunkt, men måske skal I stadig vente lidt. Der går naturligvis nogle måneder med at være gravid og måske også nogle måneder inden du bliver det, men det gør ikke noget. Det er helt fint, at Thea lige bliver 3½-4 år inden der kommer en lille til, simpelthen fordi du så vil kunne forklare hende og tale med hende på en helt anden måde. Hun vil som den lille pige hun er, udviklingsmæssigt være mere parat til at være storesøster og du vil som mor og alle de følelser der følger med nok være mere parat ...

Du fortæller at du stadig har det svært med din fødselsoplevelse, jeg ved at du har gået til coach, talt med jordemoder og psykolog og at det er blevet konstateret at du har/har haft posttraumatisk stress. Det er rigtig godt, at du har talt med de forskellige fagpersoner omkring det, prøv også at læse kronikken "den traumatiske fødsel" som du finder i min artikelsamling under 'kronikker'.

Når man har været igennem et forløb som du har, så er det helt naturligt at tage sig tid til at bearbejde det helt. Det lyder som om at det stadig er vigtigt, at du får talt om og bearbejdet nogle af de følelser der ligger omkring fødslen af Thea og at du skal være afklaret med dette inden du bliver gravid og skal føde nummer to :o)

Det er skønt at være gravid, mærke hvordan maven vokser og den lille sparker. Det er dejligt at sidde med en lille spæd i favnen, dufte og mærke, sanse og fornemme - der er absolut intet der kan beskrive hvor dejligt dette er. Sådan er vi mange ...

Annonce

... kvinder/mødre der har det og man kan sagtens savne dette. Det er så fantastisk en tid, der hvor man sidder og bare er mor ...

Men det er jo ikke 'bare' ... Det er jo også hårdt arbejde og derfor er det også vigtigt, at man som du prøver at planlægge lidt og finde ud af, hvornår er det rigtige tidspunkt til nr. 2 så.

Når du skriver: "Jeg glæder mig helt vildt til at blive gravid (nød virkelig min anden graviditet) og at få en lille en igen og tænker tit på det, og det andet sted kan jeg se alle de aftener og nætter, hvor man render op og ned af gulvet med den lille der bare skriger og man har prøvet alt og intet virker, og så kan jeg ikke lige se for mig, hvordan jeg skal overleve...", - så tænker jeg: De tanker er helt normale, noget af det værste er jo at ens børn græder og man ikke kan gøre noget, at man ikke kan få det til at stoppe. Det har du prøvet med en, hvordan skal de så gå med to ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Men igen tænker jeg, at jo ældre Thea er, jo mere vil hun kunne forstå og forholde sig til, jo mere vil hun godt kunne se at hun lige må vente lidt, at du ikke kan sidde hos hende og putte hende lige nu, den lille skal lige være rolig først. Hun vil sikkert også nyde at hjælpe dig en gang imellem og du vil kunne se hendes glæde ved babyen på en anden måde, fordi Thea også selv har nået en alder, hvor det er mere rart :o)

At give tingene lidt tid, vil altså være godt både for Thea og for dig. Det lyder som om at I begge har brug for at nyde hinanden og være der for hinanden bare jer to. En gang imellem er der jo fars andre børn, som også kræver opmærksomhed ...

I sidste ende er det naturligvis dig selv, der kan vurdere hvornår rette tid er og et eller andet sted, så vil du sikkert altid være lidt i tvivl og måske tænke 'åh nej, så er det nu, kan vi nu klare det?' og selvfølgelig kan I så det. Vi vokser alle med opgaven.

Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene