Svar: Barn nr. 2 - 21 mdr.
27. januar 2009
Alder:
21 mdr.
Kære Theas mor
Det er dejligt at have børn, ingen tvivl om det. Men det kræver også tid og overskud og det er utroligt vigtigt at man ikke får børn for børnenes skyld, men får dem for sin egen skyld. Derfor er det også rigtig vigtigt at man føler at nu er tiden den rette.
Du har skrevet til mig tidligere omkring dine overvejelser - for og imod og jeg tror som du, at I nok skal få nr. to på et eller andet tidspunkt, men måske skal I stadig vente lidt. Der går naturligvis nogle måneder med at være gravid og måske også nogle måneder inden du bliver det, men det gør ikke noget. Det er helt fint, at Thea lige bliver 3½-4 år inden der kommer en lille til, simpelthen fordi du så vil kunne forklare hende og tale med hende på en helt anden måde. Hun vil som den lille pige hun er, udviklingsmæssigt være mere parat til at være storesøster og du vil som mor og alle de følelser der følger med nok være mere parat ...
Du fortæller at du stadig har det svært med din fødselsoplevelse, jeg ved at du har gået til coach, talt med jordemoder og psykolog og at det er blevet konstateret at du har/har haft posttraumatisk stress. Det er rigtig godt, at du har talt med de forskellige fagpersoner omkring det, prøv også at læse kronikken "den traumatiske fødsel" som du finder i min artikelsamling under 'kronikker'.
Når man har været igennem et forløb som du har, så er det helt naturligt at tage sig tid til at bearbejde det helt. Det lyder som om at det stadig er vigtigt, at du får talt om og bearbejdet nogle af de følelser der ligger omkring fødslen af Thea og at du skal være afklaret med dette inden du bliver gravid og skal føde nummer to :o)
Det er skønt at være gravid, mærke hvordan maven vokser og den lille sparker. Det er dejligt at sidde med en lille spæd i favnen, dufte og mærke, sanse og fornemme - der er absolut intet der kan beskrive hvor dejligt dette er. Sådan er vi mange kvinder/mødre der har det og man kan sagtens savne dette. Det er så fantastisk en tid, der hvor man sidder og bare er mor ...
Men det er jo ikke 'bare' ... Det er jo også hårdt arbejde og derfor er det også vigtigt, at man som du prøver at planlægge lidt og finde ud af, hvornår er det rigtige tidspunkt til nr. 2 så.
Når du skriver: "Jeg glæder mig helt vildt til at blive gravid (nød virkelig min anden graviditet) og at få en lille en igen og tænker tit på det, og det andet sted kan jeg se alle de aftener og nætter, hvor man render op og ned af gulvet med den lille der bare skriger og man har prøvet alt og intet virker, og så kan jeg ikke lige se for mig, hvordan jeg skal overleve...", - så tænker jeg: De tanker er helt normale, noget af det værste er jo at ens børn græder og man ikke kan gøre noget, at man ikke kan få det til at stoppe. Det har du prøvet med en, hvordan skal de så gå med to ...
Men igen tænker jeg, at jo ældre Thea er, jo mere vil hun kunne forstå og forholde sig til, jo mere vil hun godt kunne se at hun lige må vente lidt, at du ikke kan sidde hos hende og putte hende lige nu, den lille skal lige være rolig først. Hun vil sikkert også nyde at hjælpe dig en gang imellem og du vil kunne se hendes glæde ved babyen på en anden måde, fordi Thea også selv har nået en alder, hvor det er mere rart :o)
At give tingene lidt tid, vil altså være godt både for Thea og for dig. Det lyder som om at I begge har brug for at nyde hinanden og være der for hinanden bare jer to. En gang imellem er der jo fars andre børn, som også kræver opmærksomhed ...
I sidste ende er det naturligvis dig selv, der kan vurdere hvornår rette tid er og et eller andet sted, så vil du sikkert altid være lidt i tvivl og måske tænke 'åh nej, så er det nu, kan vi nu klare det?' og selvfølgelig kan I så det. Vi vokser alle med opgaven.
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske