Svar: Spædbørn og katte

26. januar 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Helle

Mange familier har kat, også når de får et lille barn. Det kan sagtens lade sig gøre at forene de to ting, men der er naturligvis nogle overvejelser man skal gøre sig.

Allerede mens man er gravid, skal man være opmærksom. Det handler om at man som gravid kvinde ikke bør skifte kattebakken. Der kan i kattes tarmsystem være en lille parasit, Toxoplasma gondi, som udskilles med kattens afføring og hvis man kommer i kontakt med afføring fra katte f.eks. når man tømmer kattebakken, så er der en risiko for at der kan overføres smitte fra mor til barn. Det anbefales derfor at kattebakker rengøres dagligt, da det tager nogle dage før parasitterne bliver smittefarlige og så anbefales det, at det så vidt muligt ikke er den gravide, der rengør kattebakken.

Derudover skal man naturligvis sørge for at katten er sund og rask. Man skal være omhyggelig med kattens pleje, orme- og loppekure, og sørge for at dens vaccinationer bliver overholdt. Når den lille er blevet født, så skal man være opmærksom på at det loppemiddel man bruger til katten er sikkert for barnet.

De fleste katte elsker at putte på og nogle gange sutte på specielt uldstof. Derfor er det vigtigt at barnets uldne tæpper, stofbleer, dyne osv. ikke ligger fremme, så katten lægger sig på det. Vær også opmærksom på at katte nogle gange lægger sig op i barnevognen, der står udenfor. Der er naturligvis nogle hygiejniske overvejelser i forhold til dette, barnet bør ikke ligge i dyner og tæpper fyldt med kattehår osv. Der er også noget forebyggende i forhold til allergi og så er der naturligvis et sikkerhedsmæssigt spørgsmål. Katten må ikke lægge sig ovenpå barnet (heller ikke i barnevognen) og i takt med at barnet vokser, begynder at kravle osv. må barnet naturligvis heller ikke genere katten.

Det er derfor en ...

Annonce

... god idé ikke at lade kat og barn være alene sammen, men altid have dem under opsyn. Man skal også være opmærksom på om katten plejer at have adgang til alle rum, for hvis katten er vant til at bevæge sig frit og man pludselig ikke ønsker katten på f.eks. børneværelset, så kræver dette langsom tilvænning for katten.

Man skal også overveje om man har anbragt kattebakke, madskåle osv. et sikkert sted i forhold til barnet, som jo når en alder, hvor der kravles rundt og pilles i det hele.

Modsat skal man også opbevare barnets sutteflasker, sutter, tallerkener, skåle osv. et sted hvor katten ikke kan komme til det og det er vigtigt ikke at have sutteflasker osv med mælkerester stående, så katten begynder at slikke på det og måske får smag for det ...

Kattens sovesteder skal holdes rene og indbydende for katten så der ikke er for mange kattehår, loppeæg og larver. Og så skal barnet naturligvis i takt med at det vokser op, lære at behandle katten pænt og respektere katten, som den er.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det har naturligvis noget at sige, hvad type kat man har. Hvis man har en kat, som ikke er specielt knyttet til familien, som kommer og går mere eller mindre som det passer den, så vil den normalt ikke reagere særlig meget på det nye familiemedlem. Den vil være glad og tilfreds, hvis bare man bibeholde de faste vaner og rutiner.

Hvis man har en kat, som er meget kælen, følger en overalt og deltager i familiens daglige liv, så vil den reagere mere. Den kan godt føle at man har mistet interessen for den. Det er derfor vigtigt at katten ikke føler sig tilsidesat, men stadig får kontakt og bliver kælet for og passet som tidligere.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej og din veninde skal være velkommen til at skrive selv, hvis hun har eller får flere spørgsmål :o)

Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder