Svar: Skærer tænder - 6 mdr.
18. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Lea
Det er helt normalt at børn i den periode, hvor der er flere tænder som kommer frem, begynder at skære tænder. Ofte gør de det både når de sover og når de er vågne. Det kan være uudholdeligt for dem som skal høre på det, men barnet generer det ikke.
For de fleste børn vil det gå over af sig selv og bare være en dårlig vane, de har fået i en periode. Det er dog rigtig godt, hvis du kan forsøge at aflede din dreng lidt, enten ved at give ham sutten at bide i eller ved at give ham et stykke agurk, lidt frugt eller andet, som han kan bruge sin tænder og gummer på. En tandbørste, kan også nogle gange være en idé, når han begynder, ligesom du kan prøve at aflede ham lidt, ved at give ham lidt at drikke.
Hvis Matthes bliver ved med det gennem længere tid, så er der naturligvis risiko for at han slider unødigt på tænderne, og så er det en god idé at drøfte det med børnetandplejen. Men som sagt er det ofte en periode, lige der hvor flere tænder bryder frem. Det er for ham en helt ny fornemmelse og en ny lyd han kan lave og derfor lidt sjovt.
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske