Svært at stoppe amning

18. januar 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Svært at stoppe amning

Kære Helen,

Jeg overvejer at stoppe med at amme min datter, som snart bliver et år. Jeg skriver til dig, fordi det gør mig utroligt ked af det, hver gang jeg beslutter mig for, at nu skal det være. Men der er nogle rationelle grunde til, at det er et godt tidspunkt.

1. Jeg går på arbejde (vendte tilbage efter nytår) og min kæreste er hjemme med min datter. Han vil gerne tage hende med til Sverige i nogle hverdage, uden mig. Både fordi han har lyst til det, men også fordi han skal have ordnet nogle ting på vores sommerhus deroppe. Jeg ville nyde, at have nogle dages frihed herhjemme.

2. Min datter er MEGET glad for at amme. Nogle gange nærmest desperat glad for det. Og det medfører en del konflikter mellem hende og mig. Jeg har altid forsøgt at være den der bestemmer, hvor ofte hun skal ammes, men hun bliver ved med at prøve at presse flere amninger ind i løbet af dagen. Jeg holder fast på mit, men hun er utroligt insisterende, så det kræver en del afvisninger fra min side. Hun vil også gerne amme meget længe (uden at der er mælk tilbage), så som regel er det mig der afslutter amningen. Igen medfører det en lille konflikt. En primær grund til at jeg gerne vil amme, er at det giver noget nærhed og omsorg og ro. Alle konflikterne giver jo det modsatte.

3. Der er ikke ret meget mælk tilbage i mine bryster. Jeg mærker næsten ikke til at mælken løber til, og jeg bruger ikke længere ammeindlæg. Så der kan ikke være den store ernæringsmæssige grund til at fortsætte.

4. ...

Annonce

... Jeg er begyndt at savne at få min krop tilbage. At få lov til at drikke alkohol, bruge parfume, gå med andet end ammebh osv.

Jeg har et par gange tænkt, at nu var det et godt tidspunkt at stoppe. Fordi hun ikke krævede amning på det sædvanlige tidspunkt. Så har jeg tænkt, nu er chancen her. Der er jo ingen grund til at jeg gennemtvinger amningen, når nu jeg synes, at det bør stoppe. Og så bliver jeg så ked af det. Græder og kan ikke få det over mig. I dag er en af de dage. Jeg har slet ikke ammet hende i dag, og det gør så ondt på mig. Hun har det fint nok. Det ved jeg. Det er mig, der bliver så ked af det. Hendes sårethed over at blive afvist er kortvarig.

Hvorfor bliver jeg så ked af det? Når jeg er rent i følelserne, så har jeg allermest lyst til at fortsætte med at amme nogle måneder endnu. Men jeg har ikke lyst til det på den her måde. Med konflikter og skemaer. Jeg har lyst til at amme, når hun og jeg har lyst til det. Sådan som vi gjorde det da hun var mindre. Men nu er det jo meningen, at hun primært skal leve af rigtig mad, og hun har ikke brug for så store mængder mælk længere.

Har du nogle gode råd til, hvordan man kan stoppe så det føles mere rigtigt? Har du nogle bud på, hvad det er der gør mig så ked af det? Kan det være noget hormonelt? Jeg synes egentlig ikke at amningen har været en super dejlig stund i nogle måneder efterhånden. Fordi det er blevet sådan lidt for skemalagt. Så jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor jeg ikke bare kan stoppe.

Nana

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig