Svar: Er madplanen i orden? Pjevser og morsyg

13. januar 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Jeg har faktisk ikke ret mange rettelser til din dagsplan, jeg synes det ser rigtig fint og fornuftigt ud til en aktiv dreng på 10 måneder. Din dreng spiser varieret dagen igennem, han får fødevarer fra alle grupper, du prøver at variere hans tilbud, så han både får noget med ske og mad i stykker og at du skjuler lidt grøntsager i kødet, brødet eller lignende er helt okay. Ingen problemer i det.

Næste skridt for jer bliver at få fjernet flaskerne i løbet af dagen, det er fint at bibeholde 400ml mme dagligt indtil din dreng er et år, da det sikrer hans jernbehov, men stille og roligt skal flaskerne jo væk, han skal lære at falde i søvn uden at få flaske og den sidste flaske som ryger er flasken om aftenen inden putning. Om dagen kan flaskerne erstattes af lidt mælk af en kop en overgang, det kan den om aftenen også men ellers er en godnathistorie et godt putteritual fra ca 1 års alderen ...

At din dreng lige nu er ekstra tryghedssøgende hænger sammen med at I kun er sammen eftermiddag, aften og nat. Han sidder ikke på skødet som tidligere og ser dig ikke i dagtimerne, selvom dagplejer er god og passer ham godt, så er hun ikke mor og netop adskillelsen gør at han lige nu søger dig så meget. AT han klamrer sig til dig, er altså et udtryk for at han savner dig og du skal se det lidt som om at han har et mordepot der skal fyldes op. Jo mere mordepotet er fyldt, jo mere har han at tære på når han ikke er sammen med dig og jo mere ...

Annonce

... skal det så fyldes op igen, når I atter er sammen.

Lige nu er det derfor en rigtig god idé at du giver din dreng masser af fysisk kontakt og prioriterer at nusse med ham, sidde med ham, kæle med ham, kramme ham osv. Du må gerne indføre små lege, hvor du f.eks. kilder ham - lader dine fingre løbe fra hans storetæer op af benene og videre op over kroppen til under hagen hvor du kilder ham "nu kommer der en lille mus, nu kommer der en lille mus, nu kommer der ... og den kiiiiilder dig ...", så han mærker sig selv fysisk, mærker din fulde opmærksomhed og nærheden af dig. Du må også gerne massere ham - babymassage kan være en rigtig god måde at være sammen på lige nu.

Når du har noget praktisk der skal laves så tag ham med, hænger du tøj op, så lad ham sidde med nogle klemmer. Når du laver mad, så sæt ham i den høje stol, så han er med ude i køkkenet ikke kan komme til skade, men kan se hvad du laver og giv ham gerne lidt smagsprøver i takt med at madlavningen skrider frem.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til rosiner, så er det sådan at børn under 3 år gerne må spise rosiner, men ikke mere end max 50g om ugen. Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder.

Svampegiften findes også i økologiske rosiner, hvorfor vejledningen her er den samme. Der er ofte omkring 15 g rosiner i de helt små pakker, så max sådan 3 pakker om ugen.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder