Er madplanen i orden? Pjevser og morsyg

13. januar 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Er madplanen i orden? Pjevser og morsyg

Hej Helen.

Tak for dine uddybende svar - dejligt at opleve at dine råd virker!

Nu har jeg et spørgsmål ang. madplan for vores søn. Han er 10½ mdr.

Som det er nu får han:

kl. 06.30: Hvregrød (kogt på modermælkserstatning), havrefras og frisk frugt. Vand af kop!

kl. 9.30: 120-150 ml. modermælkserstatning på flaske

Herefter kommer han ud for at sove formiddagslur. Han sover ofte 2 - 2½ time.

kl. 12.00: Får han rugbrød (han vil helst spise brødet "rent" altså uden smør eller pålæg. Så vi giver ham ofte pålæg ved siden af (rester af fiskefrikadeller, spegepølse, ost el.lign.) Men det bliver ikke altid til så meget han får spist af pålæg! Han får ofte boller (en opskrift med havregryn jeg har fået af dig!) eller pizzasnegle! Han får vand af kop.
Det er som om at det han er vild med den ene dag - gider han ikke den næste dag! Og sådan skifter han!

kl. 14.30 får han frisk frugt og evt. lidt bolle, havrefras og vand af kop

kl. 15.00 får han 120-150 ml. mme i flaske og kommer ud at sove. han sover ofte 1 time - og bliver altid vækket senest kl 16.00

Kl. 16.00 får han frugt og vand af kop!

kl. 18.00: Pasta, ærter, majs, frikadeller, farsbrød, fisk el.lign. Vi forsøger at give ham det vi får, men ind i mellem får han lidt specialmad - forstået på den måde, at hvis vi får kødsovs får han evt. en ekstra frikadelle - da han KUN vil spise selv - og derfor er svær at spise mæt i kødsovs, det er jo lidt svært at spise med fingrene! :-) (men han ...

Annonce

... får lov at spise de "store" stykker kød der er deri)

Han får i perioder også grøntsagsmos - men det er meget svingende hvormeget han vil spise af det - da han gerne vil selv! Så jeg "gemmer" i stedet grøntsagerne i kødet! HAn er en stor kødspiser - og kød er altis et hit!

Som dessert får han frugt - æble, pærer, mandarin el.lign.

kl. 20.00 får han 230 ml. vælling og puttes til nat

Jeg kan tænke mig at du har en masse rettelser... Dem er jeg spændt på at høre!

Hvordan er det med rosiner - må de få det? Jeg har købt en pose økologiske er det ok? Eller?

Jeg er lige startet på job - og ser nu kun min søn sen eftermiddag/aftenen... Hårdt! Især fordi jeg synes han er meget pjevset! Han pjevser når jeg sætter ham på gulvet og klamre sig til mine ben! Han vil helst sidde på arm hele tiden - hvilket kan gøre det svært at lave mad :-) Han er en dreng der har let til latter og som elsker at lege og få 100% opmærksomhed - så er han helt i hopla... Vi får ofte at vide at han bare er nem og dejig at passe osv. og vi synes også selv, at han er en dejlig og nem dreng - for det meste! (altså han er altid dejlig...)

Pjevseriet opstår om aftenen når jeg fx. skal lave mad og ikke kan løfte ham rundt! Jeg er bange for at han pjevser fordi jeg ikke giver ham opmærksomhed nok - eller fordi jeg "opdrager" ham forkert... Jeg tænker at det vigtigste for ham er, at han mærker at jeg er der for ham når vi er sammen... Er der andre gode råd??

Med venlig hilsen
Mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin