Svar: Er meget tynd
12. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev, jeg kan godt læse at du er meget bekymret og det bunder nok i at din datter i starten ikke tog så meget på, at du fik lavet ekstra vægtkontroller af sundhedsplejersken osv. Det sidder sikkert dybt i dig, at det startede sådan og det kan være rigtig svært at slippe.
Der er dog igen tvivl om at din datter spiser rigtig godt nu og hun lyder til at være en rigtig dejlig pige, som udvikler sig i sund og god retning og hun lyder ikke til at mangle noget. Når jeg læser dit brev og din beskrivelse af din lille datter, bliver jeg faktisk ikke så bekymret.
Du fortæller at hun vejede 3100g da hun blev født og at hun nu 5 måneder gammel vejer 6,8 kg. Det er super fint - det er faktisk lige efter bogen, faktisk siger man at barnet helst skal have fordoblet sin fødselsvægt mellem 5-6 måneder og det har din datter allerede gjort. Det lyder altså rigtig fint.
Du har ret i at din datter i begyndelsen af sit liv, gerne skal tage mindst 200g på om ugen, men det er helt normalt at hun ikke tager så meget på mere. Det vil være helt normalt at hun f.eks tager ca 500g på om måneden, med den alder hun har nu og faktisk ser man ofte at vægten står lidt stille lige netop i den periode, hvor barnet begynder med lidt skemad. Samtidig bevæger din datter sig også meget og bruger meget energi, så lyt til din læge, når han siger hun er fin.
Det er rigtig godt, at du giver hende flaske, så du ved præcist hvor meget mælk hun drikker og du skal naturligvis give hende den mængde hun gerne vil have. Det vil sige, at du gerne må give hende f.eks. 180ml mme kl. 21 og 23 i stedet for 150, hvis hun kan drikke det. Hvis hun altid tømmer hendes flasker fuldstændig må du altså gerne komme lidt mere i.
Derudover kan du med fordel bruge lidt modermælkserstatning i grød og grøntsagsmos, så hun får lidt ekstra den vej, men som sagt, så lyder hendes indtag rigtig fint og helt alderssvarende.
Jeg vil anbefale sig at gå ind i 'Livets Bog' som du finder på medlemssiderne og her indsætte din datters længe og vægt fra fødslen og til nu. Så kan du se, hvordan hun ligger på kurven og jeg tror det vil berolige dig :o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske