Svar: Er meget tynd

12. januar 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Tak for dit brev, jeg kan godt læse at du er meget bekymret og det bunder nok i at din datter i starten ikke tog så meget på, at du fik lavet ekstra vægtkontroller af sundhedsplejersken osv. Det sidder sikkert dybt i dig, at det startede sådan og det kan være rigtig svært at slippe.

Der er dog igen tvivl om at din datter spiser rigtig godt nu og hun lyder til at være en rigtig dejlig pige, som udvikler sig i sund og god retning og hun lyder ikke til at mangle noget. Når jeg læser dit brev og din beskrivelse af din lille datter, bliver jeg faktisk ikke så bekymret.

Du fortæller at hun vejede 3100g da hun blev født og at hun nu 5 måneder gammel vejer 6,8 kg. Det er super fint - det er faktisk lige efter bogen, faktisk siger man at barnet helst skal have fordoblet sin fødselsvægt mellem 5-6 måneder og det har din datter allerede gjort. Det lyder altså rigtig fint.

Du har ret i at din datter i begyndelsen af sit liv, gerne skal tage mindst 200g på om ugen, men det er helt normalt at hun ikke tager så meget på mere. Det vil være helt normalt at hun f.eks tager ca ...

Annonce

... 500g på om måneden, med den alder hun har nu og faktisk ser man ofte at vægten står lidt stille lige netop i den periode, hvor barnet begynder med lidt skemad. Samtidig bevæger din datter sig også meget og bruger meget energi, så lyt til din læge, når han siger hun er fin.

Det er rigtig godt, at du giver hende flaske, så du ved præcist hvor meget mælk hun drikker og du skal naturligvis give hende den mængde hun gerne vil have. Det vil sige, at du gerne må give hende f.eks. 180ml mme kl. 21 og 23 i stedet for 150, hvis hun kan drikke det. Hvis hun altid tømmer hendes flasker fuldstændig må du altså gerne komme lidt mere i.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Derudover kan du med fordel bruge lidt modermælkserstatning i grød og grøntsagsmos, så hun får lidt ekstra den vej, men som sagt, så lyder hendes indtag rigtig fint og helt alderssvarende.

Jeg vil anbefale sig at gå ind i 'Livets Bog' som du finder på medlemssiderne og her indsætte din datters længe og vægt fra fødslen og til nu. Så kan du se, hvordan hun ligger på kurven og jeg tror det vil berolige dig :o)

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to