Svar: Min datter er i god stand, men er hun for tyk?

9. januar 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Det lyder som om at Melanie er en stor og dejlig pige med sine 13 kg. Hun ligger naturligt i den høje ende, men bestemt ikke unormalt og du skal nok forvente at hende vægt stagnerer nu og i tiden frem. Du kan gå ind i "Livets Bog" på medlemssiderne og se hvordan hun ligger på kurverne.

Jeg vil anbefale dig at du skærer yderligere ned i indtag af flasker, så hun kun får 400ml mme dagligt. I stedet for flasken om eftermiddagen kl. 14, kan du tilbyde hende ½ bolle med smør, ost, frugtmos, lidt tykmælk eller lignende med frugtmos, frisk frugt og lidt vand af kop, så måltidet kl. 14 og 15 slåes sammen.

Hun skal ikke sættes på diæt, men skal stadig have fedt på brødet, tilbydes sødmælksprodukter, ost, sovs osv. Hun har brug for fedtstof til dannelse af hjerneceller og selvom hun er en stor pige, skal hun altså ikke spise fedtfattig mad. Fra 12 måneders alderen kan hun overgå til letmælk og letmælksprodukter.

Det er vigtigt at du fortsat tilbyder hende små hyppige måltider og naturligvis sørger for at hun spiser sundt. Det vil sige sparer på sukkeret, ikke giver hende slik, kiks, kager og lignende. Nestle Nutrition har ...

Annonce

... i første halvår af 2008 lavet en undersøgelse omkring små børns spisevaner. Undersøgelsen er baseret på svar fra 2.650 forældre i Norden og den viser at 27% af danske familier starter med at tilbyde deres barn kager, slik, kiks eller is en eller flere gange om ugen allerede når barnet er 8-11 måneder gammelt og den tendens holder sig naturligt i barnet næste leveår ...

Hvis du vil forebygge overvægt hos din datter senere hen, så er det sådanne vaner du ikke skal ind på. Så længe du giver din datter sund og nærende mad, så er det fint at hun vejer det hun vejer og glæd du dig over det :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I takt med at hun begynder at bevæge sig mere, så vil hun sandsynligvis også tage mindre på. Derfor må du naturligvis gerne hjælpe hende med at blive mobiliseret og bruge sig selv. Man kan jo altid diskutere om børn bliver store af at sidde og ikke røre sig eller om de ikke rører sig fordi de er store ... Hvorom alting er, så er det godt for hende at blive bevæget, bruge sig selv. Prøv derfor at motivere hende til dette, lav evt. noget babygymnastik med hende, svøm med hende og lignende.

Håber ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt ro :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer