Svar: Min datter er i god stand, men er hun for tyk?
9. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Det lyder som om at Melanie er en stor og dejlig pige med sine 13 kg. Hun ligger naturligt i den høje ende, men bestemt ikke unormalt og du skal nok forvente at hende vægt stagnerer nu og i tiden frem. Du kan gå ind i "Livets Bog" på medlemssiderne og se hvordan hun ligger på kurverne.
Jeg vil anbefale dig at du skærer yderligere ned i indtag af flasker, så hun kun får 400ml mme dagligt. I stedet for flasken om eftermiddagen kl. 14, kan du tilbyde hende ½ bolle med smør, ost, frugtmos, lidt tykmælk eller lignende med frugtmos, frisk frugt og lidt vand af kop, så måltidet kl. 14 og 15 slåes sammen.
Hun skal ikke sættes på diæt, men skal stadig have fedt på brødet, tilbydes sødmælksprodukter, ost, sovs osv. Hun har brug for fedtstof til dannelse af hjerneceller og selvom hun er en stor pige, skal hun altså ikke spise fedtfattig mad. Fra 12 måneders alderen kan hun overgå til letmælk og letmælksprodukter.
Det er vigtigt at du fortsat tilbyder hende små hyppige måltider og naturligvis sørger for at hun spiser sundt. Det vil sige sparer på sukkeret, ikke giver hende slik, kiks, kager og lignende. Nestle Nutrition har i første halvår af 2008 lavet en undersøgelse omkring små børns spisevaner. Undersøgelsen er baseret på svar fra 2.650 forældre i Norden og den viser at 27% af danske familier starter med at tilbyde deres barn kager, slik, kiks eller is en eller flere gange om ugen allerede når barnet er 8-11 måneder gammelt og den tendens holder sig naturligt i barnet næste leveår ...
Hvis du vil forebygge overvægt hos din datter senere hen, så er det sådanne vaner du ikke skal ind på. Så længe du giver din datter sund og nærende mad, så er det fint at hun vejer det hun vejer og glæd du dig over det :o)
I takt med at hun begynder at bevæge sig mere, så vil hun sandsynligvis også tage mindre på. Derfor må du naturligvis gerne hjælpe hende med at blive mobiliseret og bruge sig selv. Man kan jo altid diskutere om børn bliver store af at sidde og ikke røre sig eller om de ikke rører sig fordi de er store ... Hvorom alting er, så er det godt for hende at blive bevæget, bruge sig selv. Prøv derfor at motivere hende til dette, lav evt. noget babygymnastik med hende, svøm med hende og lignende.
Håber ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt ro :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske