Svar: Jobstart med kursus
3. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
I sidste ende er det kun dig der kan mærke, hvad det rigtige er at gøre .. det kan ingen andre fortælle dig og det er utroligt vigtigt at du mærker efter og er ærlig overfor dig selv omkring hvad du gerne vil, kun ved at træffe et ærligt valg, kan du have det godt med det fremover.
Det er sådan at børn har flere tilknytningspersoner og man skelner mellem det der hedder primære og det der hedder sekundære tilknytningspersoner. Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Det er den eller de primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv.
Det at I er to forældre omkring din lille dreng og at Matti passes af jer begge to, betyder at han har en helt naturlig og tryg tilknytning til jer begge. I fungerer begge som primære omsorgspersoner for ham og han føler sig fuldstændig tryg ved jer begge. Derfor kan du også godt tage væk fra ham og lade far passe og tage over uden at det på nogen måde skader ham.
Det betyder ikke at han ikke vil savne dig og at han ikke vil kunne forstå, hvor du pludselig er henne. Han kan derfor godt være ked af det, virke lidt pylret og søgende efter dig uden at kunne sætte ord på, at det er sådan han har det, men han vil naturligt kunne beroliges og finde trøst hos sin far, som han jo kender og er rigtig glad for.
Det ændrer dog ikke på hvordan du har det og en ting er hvad man kan tænke i sit hoved og hvad man føler i sit hjerte. Det kan sagtens være to vidt forskellige ting. Hvis du har det rigtig skidt med at tage af sted og savnet er for stort at bære, så må du være ærlig omkring det og så må du prioritere anderledes og så have det godt med det.
Men hvis du inderst i dit hjerte føler at det er dejligt at komme ud, opleve noget andet, blive inspireret og fyldt op med alt muligt andet end Matti og hvis du føler at han har det super med far, så træffer du det valg og så skal du have det godt med det.
Rigtig meget held og lykke med det valg du nu end måtte træffe :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske