Svar: Sprog, te, pebernødder og søvn

18. december 2008

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære tvillingemor

Med hensyn til sproglig udvikling, så tænker jeg at I skal give det lidt tid, de er endnu ikke så gamle, og børn er meget forskellige hvad angår sproglig udvikling.

Læg mærke til om drengene forstår de sproglige beskeder I giver dem eller om de er afhængige af at kigge på hvad I gør, når I giver dem en besked. Formulér jeres budskab meget kort og konkret, få informationer og meget enkle sætninger. Tal lidt langsommere end I normalt vil gøre, så I er sikre på at de får det hele med. Det vil alt sammen give jer en idé om, hvorvidt de hører og forstår, hvad I siger.

Når I læser for dem, så gentag ord så de hører jer sige ordene flere gange, jo flere gentagelser, jo mere barnet hører den voksne udtale ordet, jo lettere bliver det også selv at sige ordet. Vær også opmærksomme på at bruge ord i forskellige sammenhænge og sige ordet på flere måder. Sig f.eks. navnet på tingene i stedet for at pege og sige 'den der'. Taler I f.eks. om mælk, så kan det være "Vil du have en tår mælk, nu tager mor mælken i køleskabet, mmm mam mælken smager godt". På den måde gentages ordet mælk lidt forskelligt, barnet ser hvad du taler om og ordet bruges flere gange.

Med hensyn til pebernødder og børn, så afhænger det af hvor gode børnene er til at tygge. Hvis barnet ikke kan tygge pebernødden, så kan den naturligvis godt sætte sig fast i halsen. De fleste pebernødder vil dog forholdsvis hurtigt blive opblødt med spyt i munden og dermed blive bløde, hvis barnet sidder med dem i munden - modsat en nød, som f.eks. hele tiden vil være hård, selvom barnet har den i munden ...

Med hensyn til grøn te eller koffeinfri te i al almindelighed, så sker der umiddelbart ikke noget ved at tilbyde dine drenge en lille smule te af en kop. Det er ...

Annonce

... naturligvis vigtigt at de ikke får for meget, det er kun en lille smule om dagen, evt. med lidt sukker (honning) og lidt mælk. Det kan være udmærket i disse forkølelsestider.

Honning anbefales ikke til børn under 1 år, men nu hvor dine dreng er 16 måneder, burde det være okay også at bruge lidt honning.

Med hensyn til søvn og sovevaner, så skal I for det første vurdere hvor meget drengene sover om dagen. Måske sover de to gange dagligt og det er passende med kun en lur midt på dagen. Det kan have betydning for deres lyst til at sove om aftenen og får deres behov for at sove mere sammenhængende.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Derudover skal I medtænke, hvad deres søvnassociation er, altså hvad de forbinder med at skulle sove. Det lyder som om at drengene forbinder det at skulle sove med at være fysisk tæt på jer, ligeså snart de er i favn eller bliver puttet hos jer, så sover de trygt og dejligt videre. Jeg tænker derfor om I kan skaffe dem en substitut for jer? Noget de kan putte med, noget de på sigt vil føle tryghedsgivende og som vil give dem nærhed.

Jeg går ud fra at de nu sover med juniordyne, som svøber sig omkring dem og giver større fysisk ro. Har de en sovebamse eller lignende som indgår i deres putteritual, ellers kan det være rigtig godt at give dem det.

Måden I putter dem på om aftenen skal I føre igennem, når de et par timer efter atter vågner. Det skal være fuldstændig samme måde I der putter dem på, samme kærtegn, samme sang, beroligende lyde, måden at putte bamsen ind til dem på, putte dynen om dem osv. Den måde de falder i søvn på om aftenen skal altså også være måden de falder i søvn på, når de i løbet af aftenen eller natten vågner igen - genkendelighed giver tryghed.

Håber I hermed er hjulpet videre på vej, rigtig glædelig jul til jeres lille familie :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.